Avatar billede sansan Nybegynder
22. januar 2003 - 11:11 Der er 12 kommentarer

Unix Telnet XP karaktersæt

Hejsa

Er der nogen som kan fortælle mig, hvilket nr. en dansk unix-tegntabel har (altså indeholdende de danske tegn æ,ø,å). Jeg vil gerne kunne bruge telnetten i XP op mod en unix server og har derfor brug for at kunne "indstille" telnetten/XP eller kunne mappe bogstaverne. Hjælpen i telnet/XP ref. til 1252 som understøtter engelsk unix-kommandoer men hvilket nr. har en evt. dansk tegntabel. Denne kommando skal sættes op i filen login.cmd - hvis det er til nogen hjælp!?
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 11:15 #1
cp1250
Avatar billede sansan Nybegynder
22. januar 2003 - 11:32 #2
Meget glad for at få svar men.............
Jeg kan se af hjælpen, at jeg skal skrive chcp 1250 i filen login.cmd - og det har jeg så prøvet, men jeg kan stadig ikke benytte tasterne æ,ø,å - så mit problem er desværre ikke løst. Har du (soreno) eller andre med held brugt telnet op mod en unix - i så fald - hvad gør jeg forkert??????
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 11:36 #3
Jeg bruger altid putty og har faktisk aldrig haft problemer med æøå i den forbindelse.

Hent den f.eks. her:
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

Kan du skrive æøå i consolen (altså hvis du "start"->"run"->"cmd") ?
Avatar billede sansan Nybegynder
22. januar 2003 - 12:58 #4
Til soreno
Jeg har hentet Putty - men.............
Når jeg benytter Putty, kan jeg stadig ikke taste Å og få et Å op på skærmen. Jeg har som sagt sat chcp 1250 ind i login.cmd filen og klikket på start-run-cmd inden jeg åbner programmet - men lige lidt hjælper det. Hvad gør jeg forkert? Du kan åbenbart godt bruge æ,ø,å?????? Jeg sætter keyboardet op til VT100, som jeg plejer i fx Multiview. Kan du guide mig i den rigtige retning eller ......?
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 13:16 #5
Lige en gang til:
Kan du skrive æøå i consolen (dos prompten) (altså hvis du "start"->"run"->"cmd") ?

Det er ved at være lang tid siden jeg har brugt putte, da jeg kun kører Linux nu - men jeg er ret overbevist om at jeg brugte standard indstillingerne.
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 13:19 #6
Forrensten, så skal serveren have opsat tegnsætte korrekt. (ISO-8859-2 er min her på linux - og det virker med danske bogstaver).
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
22. januar 2003 - 13:22 #7
Få fat i secureCRT.. klart det bedste terminal til formålet. og den har en masse andre dimser og dimsedutter.. (understøtter bla. æøå). tror en demo kan hentes fra download.com
Avatar billede sansan Nybegynder
22. januar 2003 - 14:41 #8
1. jeg kan godt skrive æ,ø,å i den alm. dos prompt - no problemo
2. jeg SKAL benytte telnet, logge på unix fra XP workstation og her skal jeg så kunne bruge æ,ø,å - dette er et problem
3. unix server er helt korrekt opsat - benyttet gennem mindst 10 år med diverse terminal-emuleringsprogrammer uden problemer!
4. jeg havde blot en ide om, at XP/telnet var mere intelligent og derfor kunne telnette til unix inkl. brug af æ,ø,å. Det var (inde i mit hoved) nok kun et spørgsmål om opsætning - derfor mit indledende spørgsmål.
5. jeg vil gerne undgå at investere i et nyt terminal/emuleringsprogram, da vi er ved at udfase unix. Men da vi stadig et stykke tid endnu er afhængige af programmer, der ikke kan fungere under XP samt pga data - forsøger jeg at finde en "gratis" løsning!
6. ikke så interesseret i demo-versioner, da jeg skal benytte programmet længere end 30 dage.
7. Putty kan jeg (foreløbig) heller ikke få til at virke med æ,ø,å uanset opsætning!
Soreno - når du siger, at du altid bruger putte - er det så ved at telnette/logge på fra fx. en xp-workstation til unix/linux??
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 15:17 #9
Ja, det er fra en Windows maskine til en Linux maskine. Jeg har brugt den intensivt til både telnet og ssh.

Hvad har du/I brugt tidligere ?

(heh - jeg var vist ligeved at skrive prutte istedet for putty :-)
Avatar billede sansan Nybegynder
22. januar 2003 - 17:56 #10
Vi/jeg sidder ved WinNT maskiner og benytter i dag et program ved navn Multiview, når vi logger på unix. I multiview kan jeg mappe bogstaverne fx. ] = Å og derved bliver vores data-filer læst korrekt.
Mit problem med prutte :0) må skyldes et eller andet i opsætning, da du jo kan skrive æ,ø,å. Ret irriterende at jeg ikke kan finde ud af det, men jeg arbejde videre. Hvis du får en lys ide, vil jeg da gerne høre det. Og tak for svarene alligevel! PS ssh hvad står det for? (jeg er nemlig mest til windows - det er kun af nød, at jeg kigger på unix).
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 18:25 #11
Når man kommunikere gennem telnet foregår det i plaintext. Med ssh foregår det i krypteret form. Når det er plaintext kan man f.eks. bruge en packetsniffer til at aflure hvad der skrives (passwords osv.) - det kan ikke (umiddelbart) lade sig gøre med krypterert tekst.

Derfor benytter man oftest ssh af sikkerheds hensyn (specielt vigtigt hvis et offentligt net benyttes - f.eks. Internet).
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2003 - 18:25 #12
Hvorfor kan du ikke bare bruge "Multiview" i WindowsXP ?