Avatar billede mccookie Seniormester
27. december 2002 - 12:11 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

NTFS => FAT32

Hejsa

Jeg har en SCSI ultra160 HD og den kører NTFS filsystem, men jeg ønsker at køre FAT32 på den istedet !!

Men hvordan laver jeg lige dete om ??

JEg kører XP
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. december 2002 - 12:13 #1
Hvis du vil bevare dine data skal du nok over og rode med noget partition magic kunne jeg forestille mig.
Hvis ikke du har noget du vil gemme på den, så kan du via XP's disk manager fjerne alle partitioner fra den, og ompartitionere den til FAT32, og derefter formattere den.
Avatar billede carstone Praktikant
27. december 2002 - 12:15 #2
hvad er fordelen ved at ha FAT32 istedet for NFTS???
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2002 - 12:16 #3
en lille guide jeg selv brugte:

http://www.speedcorp.net/guides/back2fat32.shtml

mvh.
Questis.dk
Avatar billede carstone Praktikant
27. december 2002 - 12:23 #4
men hvad er forskellen?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2002 - 12:26 #5
NTFS skulle vist være et hurtigere system, det er hvad jeg er bevidst om....
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2002 - 12:27 #6
skal dog siges at det har jeg ikke oplevet tværtimod
Avatar billede carstone Praktikant
27. december 2002 - 12:27 #7
men hvorfor så vælge at lave det om til FAT32?
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 13:03 #8
fandt dette:

Hvis man ønsker at installere XP er denne CD jo Bootbar og man kan under sin installation vælge at slette og oprette partioner, også NTFS!. Det er altid fedest med en ny clean install men man kan også opgradere via CDen eller reparere.
Hvis man vil af med en NTFS partition som ikke kan ses med en Win98 BootDisk bruger man Delpart programmet -> http://www.rustysmith.com/delpart.exe ligger dette på en anden floppy, booter med Win98 BootDisken og skifter floppy, skriver Delpart og trykker Enter. Nu sletter man sin NTFS part. skifter til Win98 BootDisken og skriver FDISK og opretter en ny/nye FAT partion.
GenBooter computeren med CD-rom drivere, formatere c: skifter til CD-rom drev ex. d: skriv "cd i386" ex.d:\>i386 skriv winnt og installationen køre nu uden de 4 w2k bootdiske. for bedre preformance skaffer man sig smartdrv kør "a:\>smartdrv 4096" før man skifter til cd-rommen.
Avatar billede fragz Nybegynder
27. december 2002 - 14:27 #9
Så vidt jeg ved kan man ikke gå fra NTFS til FAT32 uden at slette partitionen.
Men man kan sagten gå den anden vej FAT32> NTFS.
Men hvorfor bruge FAT32...??
Avatar billede carstone Praktikant
27. december 2002 - 14:28 #10
ja hvorfor?
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. december 2002 - 14:30 #11
Vel fordi at den kan ses fra en bootdiskette med MS-DOS... Jeg kan i hvert fald ikke hverken se eller komme ind på mine NTFS drev med mine MS-DOS bootdisks. Så derfor overvejer jeg selv at skifte tilbage til FAT32.
Avatar billede fragz Nybegynder
27. december 2002 - 14:31 #12
Til hvilket formål...??
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 14:31 #13
jeg har brugt ntfs de sidste 4-5 år og kunne ikke drømme om at gå tilbage, men det er vel et spørgsmål om at visse spil ikke kører så godt under ntfs, måske!
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. december 2002 - 14:35 #14
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg nogensinde skal kunne få taget backups af mine vigtige filer, når min Windows XP maskine pludselig ikke kan starte op mere og jeg ikke kan få adgang til drevene med selv min nyeste Windows XP bootdisk?!? :P
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 14:39 #15
en metode ville være at sætte harddisken over i en anden computer og så hente data over på computerens HDD.
Avatar billede fragz Nybegynder
27. december 2002 - 14:39 #16
tjaaahh, jeg ville da brænde mine vigtige filer ned på et medie af tybe re-writetable, engang imellem eller invistere i en backup station.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2002 - 14:43 #17
grunden til jeg skiftede var at min comp gik kold, og jeg ingen adgang kunne få til den, hvorefter jeg kontaktede en ven, som vidste jeg skulle have nogle special disk's mener de hed "Gdisk" eller sådanne noget for at få adgang til den..... derefter formaterede jeg min comp. og lavede formatet om, da jeg ikke gad sådanne noget bøvl for ingen ting.
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. december 2002 - 14:45 #18
Nu er det sådan at jeg jo for eksempel kun har én Windows XP maskine i huset, så min Windows ME maskine vil jo ikke kunne se filerne heller.
Det virker jo egentlig også for latterligt at skulle have så mange problemer med det, når det er så enkelt bare at gå i DOS. Nu ved jeg godt at man ikke kan så meget i DOS, hvis man så ikke har en anden partition eller harddisk også, men bare dét at man har muligheden for at se dataene igen, det burde jo være en god grund til at bruge FAT32.
Det undrer mig også at Windows XP's bootdisk ikke kan se NTFS drev.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 15:10 #19
man kan faktisk godt lave en diskette der kan se ntfs drev, ligesom man kan få værktøjer der kan se ntfs drev og hente data ud, ingen problemer i det.

Winternal laver nogle gode værktøjer, derfor bruger jeg stille og roligt stadig ntfs.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 15:12 #20
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 15:13 #21
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 15:15 #22
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. december 2002 - 15:17 #23
Ja, okay, men bare ikke så smart at skulle være afhængig af andet software, når bootdisken jo sagtens burde kunne klare det. Derfor vil jeg nu alligevel skifte til FAT32 - det tror jeg er det sikreste...
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 15:23 #24
nu vil jeg vente på respons fra mccookie
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. december 2002 - 15:25 #25
fint fint, jo heller ikke lige mit spørgsmål :/
Avatar billede mccookie Seniormester
27. december 2002 - 15:29 #26
Hvor finder jeg XP's disk maneger ??
Avatar billede jordandk Nybegynder
27. december 2002 - 17:28 #27
Du sætter din xp-cd i så skal du boote på den du kommer inde i menuen hvor der står hvilket drev du vil installere dit os fx C:, den skriver bla bla det er ustabilt at have 2 styresystemer på samme drev, vil du forsætte. tryk forsæt, og vælg formatere drevet via fat... Derefter er den i vinkel, og du kører fat32 igen.... Men inden du gør tjek lige dette link ud...

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. januar 2003 - 18:15 #28
takker ;o)