Avatar billede hrboom Nybegynder
19. december 2002 - 15:11 Der er 7 kommentarer

mounte et drev...

hey

jeg har mit d drev jeg vil ha mountet.. men kan ikke rigtig få det til at spille

drevet siddet på raid og det hedder /dev/hdb i linux (hvis det skulle hjælpe) men hvad så i freebsd ?

vil godt have hjælp her (helst).. og ikke links til freebsd's handbook.. for har læst lidt.. men kan ikke rigtigt få det til at spille.. og drevet er fat.. så en der gider at hjælpe ? :)

// BooM
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. december 2002 - 15:28 #1
du kan bruge
/stand/sysinstall

og så vælge

Configure    Do post-install configuration of FreeBSD

og så

Fdisk            The disk Slice (PC-style partition) Editor

hvis du vil formatere og oprette partitioner

eller bruge

Label            The disk Label editor

hvis du bare vil mounte disken... der kan du også se hvad den hedder
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. december 2002 - 15:34 #2
under label vælger du disken og så markerer du den i editoren
og trykker m for mount pount .. og mounter den i en eksisterende mappe .. hav evt /test så du kan se om det er den rigtige du har fat i hvis du ikke er sikker på om det er den og så trykker du w for write

så skulle du kunne checke /test og lave df
så kan du se den entry du skal komme i fstab
feks
/dev/ad4s1e    257998    14750  222610    6%    /temp

skal være /dev/ad4s1e /temp ufs(eller dit eget fs)    rw      0      0
i fstab
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. december 2002 - 15:36 #3
jeg mener at hvis du skal mounte et fat drive så skal din kernel understøtte det .. hvis den ikke gør var det måske en ide at skifte til ufs(unix file system) med softupdtes
Avatar billede hrboom Nybegynder
25. december 2002 - 13:26 #4
hmm... tror ikke den vil.. den går i fuck... og går ud af den... såå jeg skal nok ha fat32 ind...

men hvad skal jeg smide i min kernel... ?
Avatar billede skwat Praktikant
09. april 2003 - 21:17 #5
cat LINT | grep fat
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. april 2003 - 23:40 #6
ja hvad med at få lukket!!
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. april 2003 - 23:40 #7
eller arbejder du stadig med det?