Avatar billede melange Nybegynder
17. december 2002 - 15:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera

En af mine venner vil gerne købe et digital kamera, men har ikke tænkt sig at bruge en halv bondegård på det.

Derfor har han sat en grænse på max 2000 kr.

Kan man få et godt digital kamera for de penge, og i så fald:
Har i nogle gode forslag ?
Avatar billede scoty Nybegynder
17. december 2002 - 15:13 #1
Merlin havde et der hedder MegaPIX.

2.1 million pixels.
mener det var 32 MB intern hukommelse. (Kan udvides med flash card)
2 x optisk zoom
Kan optage en billedeserie med 5 billeder adgange(Kan sammensætte dem til en lille film, med det tilhørende software.)
Har USB tilslutning.
Kan tage optil 1600 * 1200

Koster 1500.- Et godt kammera til billige penge.
Så hvis det skal bruges privat, til fest og ikke prof. er det et udemærket et.

Hermed siger jeg ikke der ikke er andre.

//Scoty
Avatar billede scoty Nybegynder
17. december 2002 - 15:13 #2
Havde = har (i første linie)
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. december 2002 - 15:16 #3
Han skal finde ud af hvad han lægger vægt på:
zoom - er det familien han skal fotografere eller er det naturen. (familien er normalt (for) tæt på og kræver ikke zoom)
størelsen på kameraet - skal det være lille og handy til at have i lommen, eller vil han altid have det i en taske på ryggen (så gør det ikke noget, at det er relativt stort)
Skal det have alle mulige (og umulige) features, eller skal han bare have et "sigt og skyd".

Reviews af næsten alle kameraer kan læses her: www.steves-digicams.com eller http://www.dpreview.com/

/J
Avatar billede melange Nybegynder
17. december 2002 - 15:24 #4
jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad han helt præcist skal bruge det til, men jeg hvis det kan tage billeder, og hvis man ikke behøver at leje en ekstra trailer til kameraet når man skal på biltur, tror jeg vi er ved at være der.

men en anden ting jeg har tænkt over. Det er meget godt at et kamera har X antal megapixels, men jeg har egentlig ingen ide om hvor meget 2,0 millioner megapixels er :(
hvor meget har man brug for til privat brug, og er her tilfældigvis ikke nogen som har nogle billeder taget med et digital kamera med X antal pixels, og som jeg kan se, så jeg kan få en fornemmelse af hvor meget det er.
Avatar billede scoty Nybegynder
17. december 2002 - 16:00 #5
Hvis du ønsker at fremkalde de billeder du tager med en 2.0 megaPix, i
standard størrelse 10 * 15, er dette udemærket.
Virker også til 15 * 20, men derud over vil jeg nok anbefale en 3.0 megaPix. Men det kammera jeg foreslog er ikke så stort, at du skal bruge en trailer til det. LOL ;)
Avatar billede willi Nybegynder
17. december 2002 - 16:20 #6
Scotty har lidt ret. Men under 3megaPix har selv 10x15 for lav kvalitet hvis det er foto og ikke blot print man ønsker.
Det er dog ikke nok at se på antallet af megaPix.
Adgangen til menuen er helt afgørende for om man bruger alle de feature der findes i et digitalt camera.
Man trækker måske lidt på skulderen hos fotohandleren og tænker at det ikke er så besværligt at skifte fra automatik til halvautomatik.

MEN DET KAN DET VÆRE NÅR MAN STÅR PÅ EN BAKKETOP OG LIGE SKAL TAGE ET MODLYSBILLEDE I EN SNEDÆKKET TOP.

Optikken er også væsentlig og skal være bedre end bunden af en Cola Flaske.

I snart 6 år har jeg i større eller mindre udstrækning prøvet digitale cameraer. Endnu har jeg ikke oplevet nogen bedre end Olympus.
(PT bruger jeg et C40).

Menuerne på selv de billige er hurtige at finde rundt i.
Optikken på selv de billige er rimelig.
Opløsningen på de billige tilstrækkelig (3- 3.4 MegaPix)

Men det betyder ikke at der ikke kan være nogen der er bedre.

Men når et rigtigt digitalt camera ligger på den anden side af 15.000 sætter det kvalitet og muligheder i cameraet til under 5000 i relief.

Der er ikke noget i vejen med "Instamatic" cameraer.

Men man får ikke mere end man betaler for.