Avatar billede plexzel Nybegynder
11. december 2002 - 08:52 Der er 9 kommentarer

Hvad koster det at have en computer kørende?

Jeg har en 800mhz AMD Athlon til at køre, kan ikke huske hvad strømforsyning det er 200\300 watt vel, men hvad koster det egentlig at have sådan en til at køre 1 månede?
Avatar billede moreless Nybegynder
11. december 2002 - 08:57 #1
det er meget forskelligt, der er en del spm om det her på eksperten, det koster nok omkring de 150,- hvis du har den tændt 24 timer om dagen i en måned
Avatar billede korup Nybegynder
11. december 2002 - 08:58 #2
Jeg ved ikke om der er noget men det var hvad jeg kunne finde..

http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/arkiv_pcit/html/2800.all.html

/korup
Avatar billede dk_akj Nybegynder
11. december 2002 - 09:02 #3
selvom det er en 300W PS er det jo ikke sikkert den bruger 300W, det er jo bare max ydelsen.
Jeg målete engang på en pc (uden skærm) den brugte ca. 100W
100*24*31 = 74kwH/md
74 * 1.5kr/kwh = 111 Kr.

//akj
Avatar billede venturer Nybegynder
11. december 2002 - 09:03 #4
Gennemsnitsmaskinen bruger max 200 Watt i timen.
Det giver 144KW timer på 30 dage. Så skal du bare have fundet prisen for strøm dér hvor du bor.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
11. december 2002 - 09:05 #5
Den maskine jeg målte på var en DELL P3 700mhz, én harddisk, standard onboard grafikkort.

//akj
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 09:20 #6
Det afhænger af, hvilken hardware du har i din PC - men det er din skærm der koster. Mit bud er, at hvis du har en standard PC med 1CPU og en enkelt IDE HD samt en 17" skærm bruger det 40-50watt for PC'en og 80-120watt for skærmen
så det koster mellem ca 135kr og ca 190kr i døgnet
Dette er jo hvis din PC og skærm er tændt hele døgnet - mere reelt er det at du bruger skærmen mindre fx. 5 timer i døgnet (og slukker for den i mellemtiden!) - Så koster det under en hund - men det er jo svært at sige helt præcist.
Men læs selv lidt om det her :-)

http://fiset.aub.dk/energispar/pcenergi.htm

/Hansi
Avatar billede moreless Nybegynder
11. december 2002 - 09:23 #7
190kr i døgnet??? du må mene om måneden
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 09:24 #8
lol - ja, naturligvis :-)
Avatar billede snowball Novice
11. december 2002 - 09:24 #9
Det varierer jo meget alt efter hvilket udstyr man har. Den eneste/bedste måde at finde ud af ens forbrug er at låne en "Prøvemåler" hos ens el-selskab (http://www.energimidt.dk/index.asp?pid=51) og så måle ens eget forbrug og derefter regne det ud.

Dermed får du også et meget mere præcis tal ;)

Snowball