Avatar billede bnicolaj Nybegynder
05. december 2002 - 12:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gemme flere billeder

Kan man i Adope Photoshop 5.0 gemme mere end et billede i jpeg format og hvordan ???

På  forhånd tak
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
05. december 2002 - 12:31 #1
altså hvor du udvælger mange billeder og konverterer dem til jpg?

filer -> automate -> web photo galleri
Avatar billede prodic Mester
05. december 2002 - 12:34 #2
I photoshop 5.0 er du nødt til at vælge at køre en "batch" på billeder i en given folder/mappe.
I den batch kan du angive en action som behandler dine billeder på en bestemt måde.
Den action er du muligvis nødt til at fremstille selv, medmindre du kan anvende en af de faste standard-actions.

Men det skulle ikke være noget problem at lave - det kræver muligvis bare lidt arbejde inden :)
Avatar billede spe Nybegynder
05. december 2002 - 12:35 #3
Jeg går ud fra at du har en mappe med flere billeder som du allesammen gerne vil have gemt som jpeg?
Er det til en hjemmeside?

Hvis det er til en hjemmeside kan du gøre følgende: Find din action palette frem, åben et billede, start en ny action og optag de handlinger du foretager dig. Med din action kørende vælger du save a copy, vælger jpeg som format og vælger komprimerings indstillinger og klikker ok og gemmer i den mappe du gerne vil gemme i. NB! Det er vigtigt at du ikke omnavngiver dit billede men blot bruger det navn Photoshop selv foreslår.Stop indspilningen
Luk billedet
Nu kan du bruge Batch-funktionen (File-->Automat), i dialogboksen vælge din action, den mappe du gerne vil hente billederne fra og sætte funktionen igang.

Funktionen web photo galleri som respekten foreslår findes ikke i version 5.0
Avatar billede hcma Novice
05. december 2002 - 15:42 #4
1: saml alle de billeder du vil have lavet om til jpeg i een mappe
2: åbn et af billederne
3: Aktiver din action-palette
4: tryk på optag-knappen (kald din action noget du kan genkende f.eks. gem_jpeg)
5: og gør så som spe skriver ovenfor
6: når du har laget dit bille om til jpg og gemt en kopi (vigtigt - kun en kopi) klikker du på stopknappen. (
7: og så gør du igen som spe skriver ovenfor, nemlig: File -> Automate -> Batch og vælger i dialogboksen den action der skal foretages.
Avatar billede spe Nybegynder
05. december 2002 - 15:51 #5
Skulle måske lige lægge et svar :-)
Avatar billede bnicolaj Nybegynder
05. december 2002 - 15:54 #6
Tusind tak til jer alle for hjælpen, det virkede.

mvh.....bnn