Avatar billede zephyr Nybegynder
26. november 2002 - 10:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Forskellig for lige og ulige sider

Jeg skal brug en forskellig skabelon for lige og ulige sider. Jeg har fundet ud af at lave sidehoved og sidefod forskellige, men problemet er at jeg har 3 spalter på hver side som også skal variere for lige og ulige sider. Jeg ændrede det med sidefoden og sidenhovedet i Filer > Sideopsætning > Layout > Kryds i "Forskellig lige og ulige". Hvordan gør jeg dette med spalterne?

På forhånd tak
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2002 - 11:40 #1
Hvordan skal spalterne variere?
Avatar billede oniel Nybegynder
26. november 2002 - 13:39 #2
Hvis det blot er at få lidt større afstand ind til "ryggen", kan du sætte en indbindingsmargen.

Dette gøres ligeledes i sideopsætning.
Avatar billede zephyr Nybegynder
26. november 2002 - 13:46 #3
Det er fordi siderne skal være lige som i en bog eller et blad. Det med indbindingsmargen har jeg vist lavet, men på de ulige sider skal spalterne være 24,2;1,55;10,25 og afstanden 0 cm. Ideen er så at på lige sider skal det være lige omvendt. Nogen ideer til hvordan det laves?
Avatar billede oniel Nybegynder
26. november 2002 - 14:17 #4
Her er du vist ude i mere end Word kan klare!
Du kan naturligvis klare det manuelt ved at indsætte sektionsskift for hver side, men det er du sikkert klar over.

Den slags opgaver har jeg aldrig kunnet løse i Word. Der har jeg altid måtte tage teksten over i Adobe PageMaker og derpå klare lay-out opgaven.

Jeg tror Microsoft har udeladt disse sofistikerede funktioner med vilje - ellers kunne de jo ikke sælge Publisher.
Avatar billede jkrons Professor
26. november 2002 - 15:37 #5
Enig med Oniel. Det overstiger Words muligheder at gøre dette automatisk, men manuelt og med stort bøvl kan det nok lade sig gøre.

Dine mål, hvad er de angivet i? Jeg synes at de virker lidt store.
Avatar billede zephyr Nybegynder
28. november 2002 - 15:25 #6
Ja det er også det jeg er kommet frem til :-( Ærgeligt! Men tror i at det kan lade sig gøre med Publisher??
Avatar billede jkrons Professor
28. november 2002 - 21:51 #7
Selv i Publisher bliver du nok nødt til at lave hver side for sig. Du kan ikke bare indsætte tekst, der selv opfører sig som du ønsker.

Måske nogen af de mere avancerede DTP programmer, men det er længe siden at jeg har arbejdet med sådan et.

Men du kan altså gøre det side for side - også i Word.
Avatar billede oniel Nybegynder
28. november 2002 - 23:00 #8
Jeg bruger ikke MS Publisher - Jeg nævnte det blot som MS svar på et DtP-program ;)

I PageMaker kan det lade sig gøre ved at oprette en dobbelt masterside (et opslag) og her definere spalterne.
Herefter bruges masteren blot som skabelon for siderne.

Hvis man vil undgå problemer med automatisk tekstomløb, kan det være en overvejelse værd, at benytte muligheden for at definere spalterne i hver sit lag.
Avatar billede zephyr Nybegynder
03. december 2002 - 09:37 #9
Okay mange tak for svarene.. Jkrons, du må nok også hellere få lidt point for at deltage i diskussionen? Opret lige et svar, så får du også en del af pointene
Avatar billede jkrons Professor
03. december 2002 - 09:39 #10
Tak :-)