Avatar billede hien Nybegynder
17. november 2002 - 16:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Vælge et bestemt hostname!

Når jeg logger på IRC får jeg så hostnamet:
"nick@0x503e7c2f.arcnxx12.adsl.tele.dk" fordi jeg har ip'en "80.62.124.47" - men jeg har så set at der er nogle som har et hostname der hedder "nick@www.saxoteam.dk", "nick@mirc.togtosser.dk" osv... altså med deres domæne (evt +  subdomæne) navn! Men hvordan gør man så det? Jeg vil gerne have det hvis det kunne være muligt :) Kunne jo give lidt reklame....
Avatar billede razor Nybegynder
17. november 2002 - 20:24 #1
Det du gerne vil have kaldes reverse DNS. Normalt fungerer DNS jo på den måde at det oversætter hostnames til IP'er - men i dette tilfælde skal det være omvendt.

Givet du har TDC Internet som ISP (hvilket jeg går ud fra er tilfældet) er der et par krav du skal opfylde:

- Du skal have fast IP
- Du skal have en A (forward) record med det ønskede hostname oprettet i DNS'en for dit domæne.

Herefter sender du en mail til hostmaster@tele.dk og beder dem om at rette din reverse dns pointer til det ønskede hostname (og glem nu ikke at nævne dit IP).
Avatar billede hien Nybegynder
18. november 2002 - 16:50 #2
Okay jeg takker :)