Avatar billede webing Nybegynder
05. november 2002 - 15:07 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

windows går død eller genstarter

Min computer har på det seneste siddet fast i windows 2000. Problemet er blevet værre og værre og lige pt. kan den kun komme til lige efter den sorte skærm med den hvide bar forneden, så sidder den fast eller genstarter.

Har prøvet med alverdens indstillinger i bios'en uden held. Jeg kan heller ikke boote fra windows 2000 cd'en eller fra disketter uden samme resultat, at den sidder fast når den første blå skærm med windows 2000 installation dukker op.

Jeg kan boote fra en windows 98 startdiskette og komme frem til: a:/ men har ikke kunne starte en formatering af mit fat32 drev. Det skal lige nævnes at hoveddrevet er delt op i to dele.

Min CPU blev på et tidspunkt opgivet til at være 3! grader varm men blev efter en kraftig gennempustning opgivet til 95! grader. Noget højt, men problemet er det samme om maskinen er kold eller varm.

Har forsøgt at koble alt fra pånær det mest nødvendige, men uden ændringer.

Har udskiftet mine ram men ligeledes uden held.

Lige pt. sidder jeg ikke i nærheden af computeren så eventuel respons på jeres henvendelser kan godt trække lidt ud.

Nogen der har nogen gode ideer? - på forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 15:09 #1
Defekt CPU.
Avatar billede webing Nybegynder
05. november 2002 - 15:11 #2
Er det noget du er stensikker på?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 15:15 #3
Alt andet er jo udelukket.
Avatar billede webing Nybegynder
05. november 2002 - 15:18 #4
Nu spørger jeg nok dumt, men hvorfor det?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 15:18 #5
Hvorfor hvad?
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
05. november 2002 - 15:19 #6
hvoffor er alt andet udelukket
Avatar billede webing Nybegynder
05. november 2002 - 15:22 #7
Lige præcis stefan jensen
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2002 - 15:25 #8
Han har jo pillet alle enheder ud. Plus han har prøvet med anden ram. Hvad er der så lige tilbage at udelukke? Skærmen? :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2002 - 15:25 #9
jeg vil også også tippe CPU til at være defekt, har den været oppe på 95° kan der være sket skade, dine ram er jo okey.

Prøv om du kan teste CPU i en anden tilsvarende PC.
Avatar billede webing Nybegynder
05. november 2002 - 15:29 #10
ahrg - jeg hadder at pille ved den slags men jeg skal prøve. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om de 95 grader er rigtigt. Men det stod i bios'en.

Jeg har en anden computer der ligner den defekte meget, hvor CPU'en sjovt nok også stod på 3 grader, men efter en tilsvarende gennempustning (slukket) endte på 85 grader og den kører tilsyneladende ganske fint.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2002 - 16:54 #11
hmm, jeg har aldrig været ude for at temperaturaflæsningen i Bios har været forkert og bios skulle være rimeligt nøjagtige.
Avatar billede sekam Nybegynder
05. november 2002 - 23:15 #12
Hvilket bundkort og cpu har du?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2002 - 23:22 #13
Asus P4B-E og P4 1,5Ghz
Avatar billede sekam Nybegynder
05. november 2002 - 23:25 #14
Retaxes > Det var nu Webing's Bundkort og CPU jeg tænkte på. :)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
05. november 2002 - 23:27 #15
LOOOOL
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2002 - 23:27 #16
så skal du blot skrive hans navn, dit spm. kommer lige efter mit indlæg, derfor troede jeg at det var mig du mente ;o)
Avatar billede sekam Nybegynder
05. november 2002 - 23:35 #17
Ja ok. Den kunne godt misforstås. :)
Avatar billede jokual.dk Nybegynder
06. november 2002 - 12:22 #18
Hvis det er det samme bundkort du har i vær kan det godt være, at det er den varmefølsomme diode, som ikke fungere korrekt og derfor skriver at den er så høj. Så vidt jeg ved skulle processoren kerne brænde sammen og slet ikke virke. Hvis du kan få gennem ført halvdelen af opstarten skulle det ikke være processoren. Jeg har også haft det problem med at den stopper under opstarten af Windows 2000 vær anden gang ca., men da jeg formateret computeren og geninstalleret Windows igen, var der igen ting.

JOKAUL
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 12:31 #19
Lige nu sidder jeg ikke i nærheden af min defekte computer. Jeg kan ikke huske hvilke bundkort jeg har men processeren er en Athlon 1,333 Ghz.

Jeg har endnu ikke haft tid (mod) til at skifte processeren men har prøvet at skifte harddisken over i en anden computer. Her kunne jeg snildt boote fra den. Jeg har også prøvet med grafik kortet. Det fejlede heller ikke noget.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man piller blæseren til CPU'en og CPU'en af. Så hvis der er en jer kloge hoveder der ved det, ville jeg påskønne det. Jeg hader som sagt at pille ved den slags af frygt for at gøre mere skade end godt er.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 12:37 #20
mht. til at pille blæseren ud, så undgå skruetrækkere, de har en tendens til at smutte så bundkortet tager skade!
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 13:03 #21
Jeg forsøgte i går at se hvor langt jeg kunne nå med installation af windows 98 på fat 32 drevet. Jeg nåede helt hen til den endelige godkendelse af installationen, men måtte stoppe da der ligger noget på harddisken jeg nødigt vil miste. Men er grunden til at jeg kunne komme så langt. at når man booter fra windows 98 startdisketten at man indtil da reelt kører uden om eksempelvis CPU og/eller bundkortet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 13:06 #22
nej, hvis du nåede så langt tyder det da ikke på at der er noget galt med CPU eller bundkort
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 13:07 #23
inden du starter installetion/Repair af Win2000 har du så været i bios og loadet Default Setup?
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 13:23 #24
Ja det har jeg prøvet indtil flere gange. En anden af mine edb-eksperter gætter på at det controllerne i bundkortet. Er det noget I kan nikke genkendende til?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 13:28 #25
det kan det udmærket være!
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 13:28 #26
Indskudte bemærkninger: Når jeg booter fra 98 disketten kan jeg godt se hvad der er på Fat32 drevet. Jeg tror jeg vil forsøge at få lagt mine data på en anden computer og så forsøge at se hvor langt jeg kan gå med installeringen af windows 98. Den endelige bekræftigelse som jeg tidligere omtalte var fra diskette ikke windows 98 cd'en hvis ellers det gør en forskel.
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 13:29 #27
Hej retaxes - hvis det er controllerne kræver det vel et nyt bundkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 13:30 #28
prøv blot det, lyder som en god løsning!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 13:33 #29
man kan godt købe et løst controllerkort til PCI-slot
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 13:56 #30
Jeg er ikke helt sikker men jeg mener han sagde controllerne til harddisken, sådan at når der kigge efter harddisken går det galt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 14:09 #31
hvilken type harddiske har du, er det ATA33 eller ATA66/100/133?

til de sidste skal du bruge controllerkabler med 80 ledere og de skal sidde rigtigt!
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 14:16 #32
Se det var jo et rigtig godt spørgsmål. Jeg mener det er som følger: Samsung, 40.0.Gb, U-ATA100, 5400 Rpm
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 14:24 #33
bruger du så et 80 leders kabel til den?
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 14:34 #34
Du er unægtelig ihærdig retaxes. Ang. dit spørgsmål må jeg være dig svar skyldig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 14:40 #35
du åbner computeren og ser efter om kablet har et blåt, et gråt og et sort stik.
Blå skal sidde på bundkortets controller, det grå går til slaven, hvis en sådan forefindes og det sorte skal til master HDD.

Er alle stik ensfarvet er det et 40 leders kabel og bør udskiftes med et 80 leders kabel, det er en ny standard der får det til at køre noget kvikkere.
Avatar billede kelly_bb Nybegynder
06. november 2002 - 14:44 #36
Typisk vil det være din CPU, men det kan også være din bund, som har lidt skade af et eller andet. Om det så er kulde varme, eller statisk elektisitet ved jeg ikke, men jeg tror nu at jeg vil satse på at det er din bund. Dog uden at udelukke at det kan være din CPU.
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 14:46 #37
Jeg skal kigge efter når jeg kommer hjem, men kan det have noget med mit problem at gøre?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 14:56 #38
det er ikke sikkert, men man kan jo lige så godt udnytte standarden ;o)
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 19:58 #39
Har forsøgt at installere windows 98 på Fat 32 drevet. Det gik helt fint indtil den havde kopieret alle filer over og genstartede. Da Windows 98 indledende skærm kom for anden gang blev skærmen sort med teksten "ugyldigt VxD kædekald..." og så noget mere tekst jeg ikke nået at skrive ned før computeren lukkede sig selv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2002 - 21:09 #40
det var dog utroligt så meget der er i vejen med den computer.

det er lige før jeg siger, pil alt overflødigt ud af den og test den, stump for stump.
Avatar billede webing Nybegynder
06. november 2002 - 21:48 #41
Det er unægtelig noget træls. Ender nok hos "mekanikeren".
Avatar billede webing Nybegynder
15. januar 2003 - 11:27 #42
"Dyret" endte hos mekanikeren, forstået på den måde at jeg købte et CPU/bundkort/blæser opdateringstilbud hos en lokal forhandler, fik dem til at installare det, hvorefter computeren virkede igen. Personligt hælder jeg mest til at problemet lå i bundkortet.