Avatar billede clr Nybegynder
04. november 2002 - 15:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kan man styre hvornår en vpn forbindelse er åben fra et andet net

jeg er skal forbinde 2 afdelinger med en vpn forbindelse. (jeg kalder dem afdeling 1 og 2)

begge afdelinger har en adsl-forbindelse, og begge har en Zywall 10 firewall.

jeg sider selv i afdelign 1.

Vpn forbindelsen skal kun være aktiv når jeg skal overføre nogle filer eller administrere nogle af maskinerne i afdeling 2

Kan jeg "aktivere" vpn modulet i Zywall 10 firewallen i afdeling 2 fra afdeling 1??
Avatar billede jxhello Nybegynder
05. november 2002 - 08:14 #1
Ellers kan du installere en VPN client (hvis denne kan fås fra Zyxel) på din PC´er, og bruge denne når du skal til afd. 2.
Avatar billede clr Nybegynder
05. november 2002 - 09:17 #2
I både afd. 1 og 2 har vi en Zywall 10, som kan håndtere 10 vpn forbindelse. Og selv opsætningen af en vpn forbindelse mellem de 2 afdelinger er ikke noget problem.
det der er problemt (det kan godt være at det skyldes min uvidenhed, da jeg ikke har særlig meget erfaring med vpn forbindelse) er at begge afdelinger skal bruge deres adsl-forbindelser til at gå på nettet uafhængigt af hinanden, og at vpn forbindelsen kun skal være "oppe" når jeg skal overføre noget mellem de 2 afdelinger.

Det kan godt være at jeg skal omformulere spørgsmålet:

Kan VPN modulet i Zywall 10 firewall'en i afdeling 2 stå og "vente/lytte" på at den bliver kontaktet af afdeling 1, UDEN at den optager båndbrede.
Avatar billede jxhello Nybegynder
06. november 2002 - 08:20 #3
JA, VPN forbindelsen vil stort set kun benytte båndbredde når der sendes data mellem de to afd. Så du kan rolig have forbindelsen "oppe" hele tiden.

(Der vil kun være meget lidt trafik mht. til udveksling af krypt. nøgler m.m.)
Avatar billede clr Nybegynder
07. november 2002 - 09:34 #4
det lyder godt.:-)

tak for hjælpen

mvh

clr