Avatar billede clr Nybegynder
04. november 2002 - 15:07 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

hvor god er firewallen i speedstream 2601 ??

jeg har en ADSL forbindelse fra TDC, og en speedstream 2601 router.

Der er indbygget en firewall, men hvor god er den??

jeg har pt. ikke nogen "externe" service's f.eks mailserver, ftp server, etc..

så jeg har ikke det store behov.

men jeg vil gerne være sikker på at der ikke kan komme nogen i alligevel.
Avatar billede janius Nybegynder
04. november 2002 - 15:46 #1
Hvis du ikke har åbnet nogle porte i firewall'en så kan du betragte den som vandtætte skodder. Kør dog altid med antivirus på din(e) PC(ere) og opdater med patches. Husk også at kontrollere, at dine porte er lukket via webinterface på routeren. Hvis du på et tidspunkt f. eks. får en mailserver vil det være denne og den PC'er den er installeret på, der vil være "svagheden", så der er det ekstra vigtigt at opdatere OS samt mailserver.
Avatar billede clr Nybegynder
04. november 2002 - 16:06 #2
jeg kender godt de "normale" forholdregler for firewalls.
Men det jeg tænkte på var om der er nogle kendte fejl ved denne firewall.
F.eks så findes der jo adskellige steder på nettet hvor man kan finde beskrivelser til hvordan man kommer igennem Zonealarm.

Men du nævner at jeg kan kontrollere mine porte. jeg ved at der findes sider på nettet som kan scanne ens porte, så man kan kontrollere hvad der er åbent og hvad der er lukket.
Men jeg hved ikke hvad de hedder..

er der andre måder hvorpå man kan kontrollere ens porte??
Avatar billede janius Nybegynder
04. november 2002 - 16:09 #3
En god ide er at opdatere firmware, da det i tilfælde af huller vil blive lukket, men jeg tror nu nok, at man primært snakker Zonealarm fordi det er en software-firewall med de svagheder der hører sig til her.

Scan porte på http://scan.sygatetech.com/. Der er mange muligheder at kontrollere for.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. november 2002 - 20:49 #4
De fleste rouder producenter påstår at der er en firewall i deres produkter. Der er dog tale om en pakke filtrerings router og det er det laveste niveai når vi taler om firewalls.

Svaret på dit spørgsmål er derfor: den er ikke ret god.

Næste niveau er stateful inspection firewallen. En sådan kan du få i f.eks. zywall 1 til 50 ligesom cisco også laver nogle små firewalls med stateful inspection.
Det sidste niveau er appikations proxyen og har skal du op i firewall-1, raptor osv
Avatar billede clr Nybegynder
05. november 2002 - 08:58 #5
I skal begge have tak for jeres svar.
bufferzone's svar var bedst hvad angår mit oprindelige spørgsmål om firewallen i min route, men Janius's svar om scannign af mine porte var også godt.
Så I for 30 point hver.
Tak for hjælpen
MVH
clr