Avatar billede tilbageblik Nybegynder
01. november 2002 - 02:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af asp/access vs. php/mysql

Hej alle!

Jeg sidder og arbejder med en større, skriftlig opgave.

Jeg har hårdt brug for noget baggrundsinformation omkring fordele og ulemper ved henholdsvis asp/access og php/mysql, hvis man sammenligner dem.

Jeg er personligt blevet undervist i sidstnævnte i forbindelse med min uddannelse, så jeg vil jo gerne ende med noget "viden" eller info, der sætter mig i stand til at agitere for netop denne løsning.

Alt har i princippet interesse, og jo hurtigere og "fyldigere" I reagerer på mit spørgsmål, jo større vil min taknemmelighed være :)

Derfor sætter jeg også en relativt høj pointsum på højkant for at tiltrække så mange "lyttere" som muligt.

Hilsner til jer alle!

/tingeling.
Avatar billede boris Mester
01. november 2002 - 06:56 #1
Man kan også se det på en anden led.
Jeg har kolossalt gode erfaringer med ASP og MySQL!
Til gengæld var ASP og Access noget lårt - alt for ustabilt da databasen kom op på 17 MB.
Der er tale om en server med Linux og Chilisoft ASP.
MySQL er stærk, driftsikker, nem at administrere online og kører glimragende med ASP.
Access er fin nok til mindre ting.
Avatar billede sostack Nybegynder
01. november 2002 - 07:55 #2
Der er også lige det aspekt med adgangsrettigheder, hvor Access har adgang/ikke adgang, har man i MySQL mulighed for at tildele rettigheder til nogle funktioner og ikke andre til hver enkelt bruger.
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
01. november 2002 - 07:57 #3
Kort og godt med hensyn til sammenligning.

Sammenligner man ASP og PHP er der både ris/ros hos hver er sprogene, og det er faktisk en smagssag hvilket man bedst kan lide at programmere i.
PHP er dog open-source og gratis og udvikles derfor hele tiden til det bedre, hvorimod ASP er Microsoft som gør ASP en dyrere løsning end PHP.

Med hensyn til MySQL og Access er der ikke så meget at sige.
MySQL er overlegen på alle måder. I modsætning til at Access kan klare omkring 10 brugere af gangen, kan MySQL klare omkring 32.000 brugere.
Desuden er opbygningen af databaserne forskellig hvor Access er én stor fil og MySQL en masse små. Dermed er MySQL langt hurtigere at søge i osv.

Hvis man skal forbinde programmeringssprog og database er det helt klart at foretrække PHP/MySQL, da begge er open-source og gratis og dermed bliver udviklet hele tiden. Desuden er de begge bygget til at være meget kompatible med hinanden.

Hmm, håber du kan bruge mit svar til noget!
Avatar billede boris Mester
01. november 2002 - 08:18 #4
Hvorvidt ASP eller PHP er bedst er nok nærmest et religiøst spørgsmål. Skal vi ikke bare sige, at de er bedst begge to?
Jeg nævnte Chilisoft ASP; ikke Microsoft.
Et sprog kan også godt udvikles, selvom det ikke er opensource.

men opensource og frihed for Microft er da en sympatisk ting.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
01. november 2002 - 15:51 #5
Hej folkens!

I skal nok få jeres point alle sammen. Vær vis på det.

Jeg venter lige en dags tid mere med at lukke spørgsmålet, så jeg forhåbentlig får endnu flere gode svar. :)

Men STOR TAK til jer, der allerede har svaret.

/tingeling.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
02. november 2002 - 01:44 #6
Hej igen.

Sidder og bikser med opgaven :)

boris/hejmedmigselv>> I har begge givet noget, jeg helt afgjort kan og vil bruge i min rapport! Tak for det. Men tillad mig at tilføje et lille spørgsmål:

Hvordan forholder det sig så med MS SQL? - Stadig set med "sammenligningsbriller"...

/tingeling.
Avatar billede boris Mester
02. november 2002 - 07:58 #7
MS SQL er en stor professionel database, som har to ulemper. Den kan kun køre på Windows OG den koster en masse penge i licens.
MySQL kan køre på flere operativsystemer og er gratis.
Se også:
http://www.epinions.com/ensw-Databases-All-Relational-Windows_NT
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
04. november 2002 - 15:47 #8
Tak for det, alle sammen. Kan af en eller anden grund ikke fordele point. Siden viser, at alle svar og kommentarer er givet af en bruger ved navn "0"..???

Beklager. Hvis der er nogen indvendinger, ret da venligst henvendelse til Ekspertens admin. Jeg har intet at gøre med, hvad der er sket.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
04. november 2002 - 15:49 #9
...hmmm...og nu kan jeg så pludselig se navne alligevel.

Boris, led efter et spørgsmål, der henviser til dette. Så får du også dine velfortjente point! :)

/tingeling.