Avatar billede mlabc Nybegynder
31. oktober 2002 - 16:21 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Notes Mail

Hvordan får man outlook til at forstå links der er lavet i notes mail. Jeg ønsker at sende en mail fra Notes, den indeholder links dvs den indeholder en overskrift, når man så modtager mail, var meningen at ved at klikke på overskriften blev man sendt til en side hvor hele historien var. Det kan jeg godt lave hvis jeg sender til en notes mail... men ikke hvis jeg sender det til en outlook mail...
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2002 - 16:30 #1
Den helt basale mailstadard som bruges ved udveksling mellem forskellige mailsystemer understøtter ikke dette, derfor er det et oplagt problemfelt. Det der understøttes er at links skrives som fulde url'er fx http://www.exp.dk, som modtagerens mailprogram så laver til aktive link.

Den måde som flest søger at løse dette problem er at sende såkaldte HTML (eller rich text) mails. Det er i virkeligheden en mere eller mindre tom mail med en attachet html fil. Hvis man lever op til mailstandarderne sender man den samme tekst i selve mailen som der står i HTML dokumentet, men det er kun de færreste der gør det.

Det var en lang baggrundsforklaring, jeg må desværre indrømme at jeg ikke ved hvordan man tvinger notes til at sende noget som HTML mail....
Men det er nok vigtigt at vide om du bruger R4 eller R5/6 af notes.

Desuden skal du være opmærksom på at der findes firewalls som smadre html mails... Når vi fx udsender nyhedsbrev sendes det naturligvis både som klartekst og med html attachment med layout. Hos et par af vores kunder forsøger deres firewall/antivurs at fjerne alt html fra dokumentet, hvorefter links med mere ikke virker. Og det er selvom vi fuldstændigt som beskrevet i standarderne medsender en klartekst udgave så de bare kunne slette HTML'en hvis de ikke ville have HTML...

Lasse
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2002 - 16:31 #2
hmmm, godt med tastefejl, men jeg håber det er forståeligt....
Avatar billede mlabc Nybegynder
31. oktober 2002 - 16:36 #3
jeps det er det.... ak det er som jeg frygtede.... hm  jeg bruger jo r4 server og en r5 klient... Jeg tror bare at jeg må vedhæfte. Du får lige nogle points

Mla
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2002 - 16:47 #4
Vent lige med dine points, man MÅ kunne afsende html mails direkte fra notes (så du bare kan indsætte links med mere).
Vi kan håbe på at der er andre på eksperten der kan hjælpe med dette...

/Lasse
Avatar billede roed Nybegynder
31. oktober 2002 - 16:58 #5
http://www.eksperten.dk/spm/30875
Her kan du se hvordan du sætter en Notes-klient op til at køre direkte ud i Internettet via en SMTP-server (og altså ikke en Dominoserver)
Så skulle det være lige meget med din R4-server som ikke kan forstå HTML-mails!!!
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2002 - 17:11 #6
>>Roed
er det ikke overkill?
Eller kan en R4 server slet ikke håntere html mails?
Det ville da umiddelbart være mest interessant hvis man kunne fortsætte med at bruge notes accounten....
Avatar billede roed Nybegynder
31. oktober 2002 - 17:18 #7
Så vidt jeg ved, kan Domino 4 ikke klare HTML-formateret mails. Når man modtager dem står de som vedhæftede filer, og man kan jo slet ikke oprette HTML-mails i en R4 klient !
Så det er nok "the only way"
Avatar billede wise Seniormester
31. oktober 2002 - 17:22 #8
hmph, nå ok :-)
Avatar billede noteshotline Nybegynder
01. november 2002 - 11:54 #9
Notes R6 er på gaden - Prøv med den.
Du kan e.v.t. benytte en POP3 mailaccount uden om din Domino server.

/Hans Holt
Avatar billede noteshotline Nybegynder
01. november 2002 - 11:57 #10
Du kan godt benytte en R6 klient mod din R4 server, men du må kun have din R6 mailboks på den lokale maskine - R4 serveren vil uvægerligt få problemer med dette design.

Du kan derfor oprette lokationer - 'R4' når du benytter serveren og 'Internet R6' når du vil uden om og have noget der er smart.

/Hans Holt

Avatar billede noteshotline Nybegynder
29. maj 2005 - 21:18 #11
Du kan lave Notes URL, som kan sendes over internettet og forstås af alle der har installeret Notes

notes://servernavn/databasestiog navn[/view[/dokument]]

notes://MyDomino/names.nsf

/Hans Holt