Avatar billede anakinse Nybegynder
25. oktober 2002 - 14:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Adgang for andre brugere

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan eller om man kan definere en bruger ud over Admin. som ikke kan læse andres filer, og som ikke kan ændre eller skade systemfiler ved uheld.

Mit problem i 2000 Pro, at jeg uanset hvilken brugertype jeg opretter, kan gå ind i stifinderen og åbne Admins filer og dokumenter, og det burde ikke være muligt.

Er der en venlig sjæl der vil lægge en opskrift på hvordan jeg opretter en bruger som ikke har adgang til andre brugeres filer, (hverken i stifinder eller andetsteds) og som ikke kan skade systemfiler..

Der gives 60 point til den opskrft der virker!!!
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
25. oktober 2002 - 14:45 #1
I windows 2000 er det per standard ny bruger har administrator rettigheder, der for du skal under kontrolpanel og bruger eller administration og computer managment og bruger angive bruger rettighed ved at vælge bruger og hverken superbruger eller administrator.
så må kan han ikke få har adgang til andre brugeres filer, (hverken i stifinder eller andetsteds) og som ikke kan skade systemfiler..
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2002 - 14:49 #2
bruger du filsystemet NTFS, der er en forudsætning for at kunne laver sikkerhed på drev og mapper/filer.
Avatar billede doublejoble Praktikant
25. oktober 2002 - 14:59 #3
kobler mig lige på denne tråd.
Avatar billede anakinse Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:31 #4
Jeg har lige erfaret at jeg IKKE har NTFS, men FAT32, og derfor ikke adgang til filsikkerhed. Og det er jo den jeg skal bruge :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:34 #5
du kan sagten lave filsystemet om til ntfs, det kan gøres fra en kommandoprompt
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:37 #6
Hentet fra hjælp i WinXP, kommandoen gælder dog også i Win2k.

Husk at konverteringen først finder sted når du genstarter.

Sådan konverteres en diskenhed til NTFS fra kommandoprompten
Åbn Kommandoprompt.
Skriv følgende i vinduet med kommandoprompten:
convert drevbogstav: /fs:ntfs

F.eks. vil convert D: /fs:ntfs formatere drev D: i ntfs-format.

Bemærk!

Hvis du vil åbne en kommandolinje, skal du klikke på Start, pege på Alle programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Kommandoprompt.
Med denne kommando kan du konvertere diskenheder, der er formateret med FAT eller FAT32, til NTFS.
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. oktober 2002 - 02:02 #7
Husk, du kan ikke konvertere tilbage (ved heller ikke hvorfor du skulle), uden 3. parts software.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2002 - 10:03 #8
og hvorfor skulle man konvertere tilbage til FAT, jeg har i 4 år kun brugt ntfs..
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. oktober 2002 - 10:53 #9
Som jeg skriver - jeg ved heller ikke hvorfor man skulle.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2002 - 10:55 #10
;o)
Avatar billede anakinse Nybegynder
28. oktober 2002 - 13:11 #11
Jeg er ikke helt tryg ved det med konveteringen, men tak for hjælpen. Jeg mangler dog stadig en opskrift på hvordan man indstiller den enkelte bruger til den meget begrænsede adgang, som førnævnt.

Jeg vil forsøge at installere SP3, og virker den, så virker den, og virker den ikke, så tager jeg alligevel turen igennem Format C:
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. oktober 2002 - 06:52 #12
Jeg har endnu ikke været udsat for at en konvertering fra FAT32 til NTFS er gået galt - og jeg har i hvert fald lavet tricket over 10 gange.

At du installere SP3 hjælper ikke - for det er NTFS du manlger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2002 - 10:01 #13
goulduck> nej der er ingen ben i konverteringen, men jeg tror at du med din advarsel om at han ikke kan konvertere tilbage, har sat en skræk i livet på ham ;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. oktober 2002 - 17:49 #14
Hehe .. det kan jo være.

Jamen, så vil jeg tage bemærkningen om at du ikke kan konvertere tilbage .. tilbage! :)

Det svare lidt til skift fra Fat16 til Fat32 ... der var der heller ikke nogen problemer.
Avatar billede anakinse Nybegynder
12. december 2002 - 21:09 #15
Jeg har oplevet på min kærestes lap, med samme styresystem, dog med NTFS, at den er langt hurtigere, både i opstart men også i netværket. Jeg er ikke så nervøs for at konvetere til NTFS, det er blot ren forsigtighed at jeg tøver lidt, ligesom jeg var længe om at skifte fra 95 til 98 dengang dét var aktuelt. Jeg er klar over at SP3 ikke læset FS-problemet, men det var nu bare for at afprøve om den virkede, hvis jeg skulle få den idé at formattere drevet, jeg er godt nok ikke meget for det... Glædelig jul til jer alle ...
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. december 2002 - 22:18 #16
tak for ønskerne, vi hører vel fra dig på et tidspunkt?
Avatar billede anakinse Nybegynder
14. januar 2003 - 19:22 #17
Jeghar opgivet at få NTFS til at køre, jeg har aldrig oplevet så drillesyg en computer. Så jeg er tilbage på FAT32 igen :(
Avatar billede anakinse Nybegynder
14. januar 2003 - 19:26 #18
Og har dermed opgivet at ha flere brugere på min computer, det har dog også løst sig ved at min kæreste har sin egen, plus en bærbar, så ingen adgang her :)