Avatar billede arnepedersen Forsker
15. oktober 2002 - 18:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vindstøj fra mikrofon ved videooptagelse

Hej jeg har et problem med vindstøj fra min mikrofon. Jeg har et videokamera – SonyDCR-PC2 E – som afgiver en kolossal vindstøj. Jeg har også en temmelig dyr mikrofon, som jeg kan sætte på kameraet, Sony ECM-MS909C. Denne har en sort skumgummihætte som fulgte med.
Selv om jeg bruger hætten er der lige så meget støj som med den indbyggede mikrofon.

Jeg har set at man i fjernsynet bruger en slags uld-hætte. Er der nogen som har en genial og god løsning, både med den indbyggede mikrofon , og den eksterne.
Arne
Avatar billede jacob_m Nybegynder
15. oktober 2002 - 18:04 #1
Det kan jo også være at du har sat indspilnings styrken for høj..
Avatar billede hhjensen Nybegynder
15. oktober 2002 - 18:49 #2
Hvad med en ulden sok?
Avatar billede Beach Mester
15. oktober 2002 - 22:07 #3
Det bedste tip jeg kan give dig er at pakke din eksterne mic. godt ind i stof.
Start med et smide den Vindhætte du har fået med ud, da den som regl ikke kan bruges til noget seriøst andet end alm. indendørs optagelser hvor den kan hjælpe med til at reducere bla. S-lyde en anelse.
Det kan den hjemmelavede også, så derfor ovenstående forslag:-)
Lidt afh. af hvilken type mic. du har så skal du starte med at trække 1-2 lag fintmasket stof stramt hen over alle lydindgangene på mic. Fintmasket stof kunne være en microfiberklud, og når jeg skriver stramt så er det for ikke at skabe bevægelsesstøj helt tæt på selve mic. da dette vil kunne høres straks.
Derefter skal du bruge 1-2 lag med en uldsok af den kraftige tykke størrelse. Her må den godt sættes lidt løsere på men ikke så den kan bevæge sig i bla. vinden. Du må ikke sætte den så stramt som det inderste lag (microfiberklud) da en sok er lavet med meget store masker og derfor ikke vil få nogen effekt hvis mic. næsten stikker ud gennem en af disse.
Som afslutning så kan jeg anbefale dig at så ind til en syriske (eller hvad sådan en nu hedder) og få lavet en ydere strømpe med en kraftik elastisk krage af angora eller en kunststof med samme langhårede, men meget finthårede struktur. Husk endelig af få tegningerne med hjem da du sikkert nok skal nå at snavse den til eller smide den væk. Så er det nemlig noget hurtigere at få lavet en ny:-)

Ved godt det er en ordentlig omgang du skal i gang med, men jeg vil med garanti love dig at det fjerne en god portion af dit problem. Du må ikke forvente at du slet ikke vil kunne høre noget vindstøj når du laver optagelser udendørs selv hvis der kun blæser en lille (læs: frisk) vind. Det er stort set umuligt af fjerne under selve optagelsen og bliver ved bla. filmomtagelser enten fjernet elektronink eller ved at udskyde optagelserne til der er mere ro over vejrforholdene.
Du kan nemt lytte dig til hvor meget brus, sus, brumlen og støj man kan komme ned (op) på selv ved prof. optagelser ved at blænde op for en ganske alm. nyhedsavis. Næsten alle optagelser der er lavet udendørs har en vis vindstøj. Det er bare ikke så tit vi ligger mærke til det, da vi lytter og ser efter det som fotografen og teknikken vil have at vi fokusere på!

Men prøv at gå i krig med ovenstående, og tilpas det så det passer bedst til netop din mic. ´s karastitik. Og glem alt om hvor smukt det kommer til at se ud. Flot er det ikk, men effektiviteten er vel også det du går efter.

Ang. din indbyggede mic. så glem ALT om at gøre noget ved den. Det kan ikke lade sig gøre. I et amatørvideokamera er der sat fokus på de ting som sælger, og sparret på de ting som ingen nogen sinde spør om. Billedkvalitet, opløsning, zoom og alt muligt andet gejl det sælger, men en rigtig fed mic. har jeg aldrig i mine mange år med salg af amatørvideo stødt på! På samme måde er det mange gange med en walkman. Jeg har købe utallige temlig dyre af slagsen men aldrig fået et par lyttebøffer med som var til andet end skraldespanden:-(
Når man køber de store prof. kameraer så er der overhovedet ikke nogen indbygget mic. eller max. en lille børge til at optage kommentarer fra fotografen. Der er kun stik til at sætte en eller flere eksterne mic. på kameraet. Det har bla. noget at gøre med at du ikke kan have en fintfølgene lyttepost siddende så tæt på en motorfabrik som det er når man kigger ind i et kamera. Motorzoom, båndløb mm. vil straks kunne høres. Og så er der også lige det med pladsen. Det ville være mere eller mindre umuligt at få plads til en monster stor fed (og grim) mic. uden at det kommer til at se lidt usmart ud *S*

Håber du kan bruge noget af ovenstående til noget fornuftigt.

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. oktober 2002 - 22:17 #4
Til jacob m. Jeg kan tilsyneladende ikke ændre på det, men det er jo ikke det som er problemet. Lydstyrken er ok når der optages uden vind.

Til hhjensen. Ja det lyder enkelt, men der må findes mere profesionelle løsninger. Og hvad med den indbyggede mikrofon, hvordan giver man den sok på?
Er der ikke andre der har samme problem, og hvordan har I løst det?
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. oktober 2002 - 22:25 #5
Tak til Beach. Et godt og gennemtænkt forslag som jeg belønner med point.

Du skriver:Husk endelig af få tegningerne med hjem da du sikkert nok skal nå at snavse den til eller smide den væk. Så er det nemlig noget hurtigere at få lavet en ny:-) Hvad mener du med det, jeg forstår det ikke?
Arne
Avatar billede Beach Mester
15. oktober 2002 - 22:31 #6
Du vil ikke tro dine egne øre når du hører hvor stort DR & TV2´s budget er inden for indkøb af vindhætter. Det er en ting som man jo tit bruger når det blæser, og også tit en lille ting der blæser væk, bliver væk, forsvinder, går i stykker (flere undskyldninger: prov at ring til DR *GG*).
Hvis du får designet en rigtig flot hætte hos en syriske og du er lige så uheldig som alle dem der ikke skal betale for det selv, så vil jeg tro det er noget billigere at få lavet den næste, og den næste og den....

Håber du kan dekode den:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. oktober 2002 - 22:49 #7
Tak
Avatar billede Beach Mester
15. oktober 2002 - 22:53 #8
Takker selv, og kan da kun sige god arbejdslyst:-)
En lille sidste bemærkning. Test dine udfoldelser ved at stille kameraet / mic. foran en ventilator i an afstand som emulere vilden sådan rimeligt realistisk. Så er det noget nemmere at bedømme hvor effektivt dine justeringer er hvis den skal have et lag mere eller mindre af det ene eller det andet.

//Beach