Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. oktober 2002 - 15:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

installeret oracle - hvordan kommer jeg "ind" i den?

hvilke brugernavne og passwords skal jeg bruge?
(sysdba, men hvad er default kode?)

Og så siger den at databasen ikke er startet, how do I do that?)

Og ja jeg er helt ny, jeg skal egentlig bare lige teste noget på den her installation, og så skal jeg ikke bruge den mere
Avatar billede kbb2 Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:10 #1
Du kan bruge:
username: system, password: manager
username: sys, password: change_on_install

Muligvis:
username: scott, password: tiger
username: ctxsys, password: ctxsys
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. oktober 2002 - 15:22 #2
men den skriver jeg skal bruge sysdba, for at starte databasen?
Avatar billede kbb2 Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:22 #3
Bruger du Unix eller NT?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. oktober 2002 - 15:37 #4
nt / 2000
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. oktober 2002 - 15:38 #5
Hvordan får jeg den overhovedet startet op?
På min server installation er der en bat fil der kalder en *.sql fil.
Men sådan nogle har jeg ikke på min test maskine(som blot er en win 2000 pro)
Avatar billede kbb2 Nybegynder
01. oktober 2002 - 15:51 #6
På kommandoprompten kan du skrive:
svrmgrl.exe

log ind som: internal, password: oracle

skriv: startup
Avatar billede pnielsen Nybegynder
01. oktober 2002 - 20:22 #7
Det kunne lyde som om at vi har fat i en 9i database.

Du kan starte din database i services - der skulle gerne være en service der hedder oracleserviceSID - hvor SID er det navn du gav databasen.
Start den service - og din database er startet.

Nu skal du kunne logge ind.

For at logge ind i din stoppede database, skal du logge på som en brugre med sysdba rettigheder (sysdba er IKKE en bruger )

Prøv f.eks a starte en sqlplus med følgende kommando:
sqlplusw /nolog
Du skulle nu gerne have en prompt i et sql*plus vindue. Alt efter hvilken
version du er på kan du nu connect med en af følgende kommandoer:
connect sys as sysdba
eller
connect "sys as sysdba"

Held og lykke - og velkommen i Oracleland !
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. oktober 2002 - 20:42 #8
det er nu kun 8.x.x - 9 bliver desværre først installeret sidst på året :(

jeg er webprogrammør, og vores administrative system er Axapta (fra navision) oven på Oracle - så jeg har tidligere brugt SELECT kommandoer på kryds og tværs, nu vil jeg så bare gerne lave min egen database/tabel for at få mere fart på de ting jeg selv arbejder med ( har mest brugt access tidligere <- og det er fint til små projekter, men slet ingen performance)

Jeg prøver i morgen tidlig
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
02. oktober 2002 - 08:14 #9
jeg er inde, hvis kbb2, vil have del i point kan du lige svare.
Tror jeg opretter nyt spørgsmål til de næste ting jeg har
Avatar billede kbb2 Nybegynder
02. oktober 2002 - 08:15 #10
Hæhæ ok! Hermed et svar! :)