Avatar billede mundt Nybegynder
25. september 2002 - 15:18 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Oracledata til opbevaring

Jeg har en Oracledb som fylder ca. 2GB.

Data fra databasen har jeg ikke brug for lige nu og her, men kan få det. Får jeg det, skal de kunne genskabes til at kunne ses i et klientprogram som henter data fra en Oracledb.

Alle data fra databasen har jeg som sagt brug for. I denne forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

Hvordan laver jeg nemmest en backup til muligvis senere brug?
Kan jeg tilgå data hvis min Oracledb opdateres til nyere versioner?
Hvilke filer skal jeg evt. kopiere.

Det ville helt klart være en fordel hvis jeg kunne lægge min backup på en CD-ROM.

mundt
Avatar billede teepee Nybegynder
25. september 2002 - 15:30 #1
Du kan lave en komplet export og den kan du givet vis loade i alle nye versioner
Avatar billede teepee Nybegynder
25. september 2002 - 15:32 #2
Jeg mener du blot skal skive 'exp' i prompten (unix+win2k) og så følge instruktionerne. Derefter har du en .dmp fil hvormed du kan bruge 'imp' til at loade data igen.
Avatar billede kbb2 Nybegynder
25. september 2002 - 15:40 #3
Det nemmeste er at lave en eksport med Oracles eksportværktøj. Det hedder exp.exe. Skriv exp.exe help=y for at få hjælp. exp.exe er også omfattende beskrevet i dokumentation til Oracle.

Eksempel:

exp userid=scott/tiger@mydb owner=(scott) file=backup.dmp log=backup.log
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
25. september 2002 - 15:59 #4
Før man kan importere et database-dump (*.dmp), skal man have oprettet en tom database med tilhørende tablespaces. (Tablespaces kan sammenlignes med logiske drev, hvor data kan placeres).

Jeg vil anbefale, at du allerede nu noterer navne og størrelser på de eksisterende tablespaces. Det kan spare dig for en del problemer, når du senere skal oprette databasen, hvor dit dump importeres.

Husk: INDEN du sletter filerne, som hører til den eksisterende database, skal du slette databasen 'pænt' via Oracle.
Avatar billede teepee Nybegynder
25. september 2002 - 16:15 #5
Umiddelbart vil jeg gætte på at COMPRESS=Y og evt. en zip af filen godt kan komme ned på en enkelt cd-rom, men det afhænger jo lidt af data...
Avatar billede mundt Nybegynder
25. september 2002 - 21:38 #6
Hvis jeg laver en export til en *.dmp får jeg så også mine tabeldefinitioner med over. Sagt med andre ord - er det kun rådata som ligger i mit dump eller er det også tabeldefinitioner?
Avatar billede kbb2 Nybegynder
25. september 2002 - 22:08 #7
Det er de rå data + tabeldefinitioner samt indexes og constraints! Du kan selv vælge. Se evt på "exp.exe help=y". Specificere du intet kommer alt under den bruger (fx scott) du eksportere med.
Avatar billede mundt Nybegynder
01. oktober 2002 - 10:01 #8
Tak for hjælpen!