Avatar billede magoo20000 Nybegynder
19. september 2002 - 00:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Db

Hejsa!

Jeg står for at skulle lave en database til en virksomhed, som samtidigt skal benyttes af min. 10 forskellige brugere - i dag har de pt. hver en Access Db, som er lavet ved at tage rækker ud af en stor database. Hver gang de har opbrugt deres (del-)database, kopieres alle deres indtastninger manuelt tilbage til mastern.

Kan disse brugere samtidigt benytte en Access Db, som ligger på en central server?

Skal man evt. benytte en MS Sql DB??

På forhånd tak!
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
19. september 2002 - 00:45 #1
Brugerne kan godt have hver deres Access del-database, som IKKE indeholder lokale data. I stedet for lokale tabeller er der kun sammenkædede tabeller, som linker til en fælles (global database). Den globale database kan både være Access, MS Sql, Oracle og andre.

Dette princip anvender vi i flere af vores professionelle applikationer, da Access er nemt at udvikle i, men ikke tilfredsstillende som database til store mængder af data.

På jobbet har vi selv nogle Access databaser, som deles af flere brugere til timeregistrering o.l. Det fungerer selvom vi er flere på samme database samtidig, men om det kan anbefales til professionelle systemer ved jeg ikke.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. september 2002 - 06:17 #2
Ud fra vores erfaringer vil jeg helt klart anbefale en MS SQL Server som den centrale database. Specielt i netværkssammenhæng har vi haft problemer med Access.

Et andet argument er, at MS SQL Server er LAAAANGT mere stabil end en Access database.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
19. september 2002 - 08:18 #3
Jeg kan kun give benny.tordrup ret.
Vi anvender Oracle - det er godt men dyrt.
Jeg har set adskillige her på Eksperten, som anbefaler MySql som database server - det er gratis.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
20. september 2002 - 14:27 #4
lasse >> Har du nogle links til, hvor jeg kan finde info. omkring det du skriver 00.45 omk. lokale/globale (ikke ms' hjemmeside:)?
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
20. september 2002 - 14:54 #5
Ikke ms? ;o) Beskrivelsen i starten af denne side er ok:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/office97/html/separatingyourapplicationstablesfromitsotherobjects.asp

Også bare lidt beskrivelse:
http://www.acs.unimelb.edu.au/software/msaccess.html

God:
http://www.bbconsult.co.uk/AccessOptions.aspx

Jeg har brugt søgeordene:
front-end back-end "linked tables" "Ms sql"
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
20. september 2002 - 19:23 #6
Glimrende!