Avatar billede convincing_john Nybegynder
16. september 2002 - 17:23 Der er 6 kommentarer

HJÆLP! Min computer går i sort, tilsyneladende uden grund.

Hej Eksperter

HJÆLP! Min computer går amok. Jeg sidder med en Pentium 166MHz med 128MB RAM  (ved det, den er gammel, nostalgien længe leve), og af en eller anden grund går den lige pludselig i sort, totalt uprovokeret, lige som man bedst sidder og laver projekt.

Her er hvad jeg ved: Oprindelig var det en 486 66MHz med 12MB RAM (se DEN var gammel), så fik jeg udskiftet bundkortet til en Pentium 166MHz med 128MB RAM, og tilføjet en lidt større harddisk (som sidder som primær master, den gamle sidder sekundær master). Der er installeret Win98 derpå, og under enhedshåndtering står der noget lignende Driverfejl på Avanceret Strømstyring (APM). Den gamle harddisk har lidt tendens til at gå ud (ikke pga. strømstyring, snarere løs forbindelse), men computeren plejede ikke at gå i sort pga. det, da den var 486'er. Har overvejet om det er fordi CPU'en bliver for varm, men der er rimelig store køleribber + en rimelig kraftig køler på.

Når computeren går i sort, lyser harddisk-dioden konstant i et stykke tid (uden lyd fra harddisken), hvorefter den går ud. Alt+Ctrl+Delete virker ikke. Nogle gange er skærmen også sort ved opstart. Hvis man slukker computeren, og tænder den igen, er der ingen problemer. Jeg har muligvis allerede brændt ét skærmkort af pga. denne fejl, så al hjælp kan bruges.

Mvh.
CJ
Avatar billede danielks Nybegynder
16. september 2002 - 17:30 #1
Du har glemt at opgradere din strømforsyning.. køb en ny...
Avatar billede danielks Nybegynder
16. september 2002 - 17:31 #2
Den yder ikke nok, det er derfor...

kan findes på www.edbpriser.dk
Avatar billede convincing_john Nybegynder
17. september 2002 - 14:27 #3
Jamen det er jo kun en Pentium 166Mhz... så meget kan den vel heller ikke bruge...
Avatar billede danielks Nybegynder
17. september 2002 - 14:49 #4
strømforsyningen er kun lavet til 66
Avatar billede danielks Nybegynder
17. september 2002 - 14:50 #5
Det kan jo også være statisk elektrisitet, fra nær kilde... evt. højttalere
Avatar billede convincing_john Nybegynder
30. september 2002 - 13:51 #6
Har kigget på strømforsyningen - 200W, hvis det ikke skulle være nok, hvor meget skal den så være på?

Har overvejet det med statisk elektricitet - den står godt nok i nærhede af to højttalere, men de har endnu ikke været tændt sammen med computeren, og det var ikke et problem, da det var en 486...