Avatar billede karsten_madsen Juniormester
04. september 2002 - 14:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvornår kører en agent

Jeg har en "after mail" agent som skulle proppe en mail som indeholder et bestemt ord i en folder, men agenten kører først nogle minutter efter jeg rent faktisk har modtaget mailen og derved finder den ikke nogen match og min mail bliver ikke proppet i min folder.
Avatar billede notesguru Nybegynder
05. september 2002 - 22:53 #1
Kan man ikke køre på before new mail arrive??
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
06. september 2002 - 08:33 #2
Jo kan du fortælle mig forskellen
Avatar billede notesguru Nybegynder
06. september 2002 - 09:10 #3
Det ligger lidt i ordene, jeg ved ikke hvordan notes rent teknisk hakker en agent af på den måde men, det er lidt ligesom postopen.
Virker det??
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
06. september 2002 - 09:59 #4
Jeg er ren newbee i agenter, så jeg kan godt gætte mig til forskellen ud fra ordene, men jeg synes jeg har oplevet at min agent ikke opfører sig helt som forventet og kan derfor ikke rigtigt stole på at den gør det som jeg har bedt om.

Jeg har bedt en agent om at lægge al mail som indeholder min kones navn i en bestemt folder. Det gjorde den også (efter et stykke tid), men alle andre mails røg også i folderen.

Jeg prøvede først med "after mail..." det virkede ikke (eller også har jeg ikke tålmodighed til at det slår igennem), derefter prøvede jeg med "before mail...", det slog igennem men alle andre modtagne mails røg med i folderen.
Avatar billede notesguru Nybegynder
06. september 2002 - 10:03 #5
OK, det lyder som om at den værdi du checker på ikke har nogen indflydelse på hvordan mails bliver sorteret. Du kan jo lægge en printsætning i loggen for at se hvad der står i din variabel.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
06. september 2002 - 10:09 #6
Hvor og hvordan gør man så det ?
Avatar billede notesguru Nybegynder
06. september 2002 - 10:15 #7
if variabel <> "" then
Print "Her er min variabel: " + variabel
else
Print "Har ikke fat i variabel"
end if

Det bliver logget på den server hvor agenten kører (log.nsf)
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
06. september 2002 - 11:38 #8
Æh hvor gør jeg så det. I agenten ?
Avatar billede bj123 Nybegynder
06. oktober 2002 - 20:20 #9
En kommentar til forskellen på "After new mail arrives" og "Before new mail arrives":

"After new mail arrives" bliver først "aktiveret" når mail'en er leveret i mail-filen, hvorefter agenten scheduleres til at køre når Agent Manageren har "tid" (agent manageren kører på serveren og sørger for at alle agenter på serveren bliver kørt). Hvis du er en "almindelig bruger" (undskyld), så har du ingen indflydelse på selve opsætningen af agent manageren og må derfor vente til din agent bliver kørt.

"Before new mail arrives" - selve mail routeren på serveren sørger for at køre agenten, inden mailen leveres fysisk til din indbakke. Det er ikke sikkert at disse agenter vil køre på din server, for administratoren kan vælge at de-aktivere disse agenter.

Derudover skal du være opmærksom på at der kun kan være én aktiv "Before new mail arrives" agent i en database ad gangen. Så hvis du allerede anvender "Regler" så vil reglerne ikke blive kørt efter du aktiverer din agent.

Hvilket leder til et sidste spørgsmål:
Hvorfor laver du ikke bare en regel til arkivering af post sendt af din kone ?

Mvh. Brian
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
06. oktober 2002 - 20:47 #10
Jeg laver bare ikke en regel vedr. min kone af den simple årsag at min kone var brugt som eksempel.

Det jeg i sin tid gerne ville have haft var at lave en agent på serveren som tager mail sendt til x og forwarder denne til y, dog uden at x skal ved at y får den. Den slags er nogle gange godt at have.

Ja og jeg må godt for det foregår ikke efter dansk lovgivning.
Avatar billede bj123 Nybegynder
07. oktober 2002 - 01:48 #11
Må godt ??? Så vidt jeg ved er det da ikke ulovligt at videresende emails...

Som du sikkert selv har opdaget kan regler ikke anvendes til videresendelse af mails i R5, men hvis det kan hjælpe så er det understøttet i R6, så hvis du har planer om at opgradere - og ikke allerede har løst dit problem så var det måske en mulighed ?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
07. oktober 2002 - 17:57 #12
R6 - ja det skal vi op på, men hvornår ved jeg ikke. Men til den tid er det nok for sent.
Avatar billede bj123 Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:50 #13
Bruger du regler til andet end det du ville opnår - altså at videresende mail ?

Hvis ikke kan du jo godt lave en agent der kører som "Before new mail arrives", du kan lave den via "Simple actions" - her kan du nemlig vælge den action der hedder "Send mail message", og aktivere boksen "Include a copy of this document".
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
19. august 2003 - 01:02 #14
Lukket - ligegyldigt nu