Avatar billede agenten Nybegynder
30. august 2002 - 20:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Firewall

Hvordan er Windows XP's firewall i forhold til de gratis firewalls man ellers kan hente som f.eks Zone Labs og Sygate? Er den noget værd eller hvad?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. august 2002 - 20:08 #1
Nej... Windows XP's indbyggede firewall er meget ringe konfigurerbar. Har du en fast opkobling, vil jeg bestemt anbefale én af de nævnte - eller endda Norton Personal Firewall, som jeg har ganske gode erfaringer med.
Avatar billede prodic Mester
30. august 2002 - 20:09 #2
Hvis du ønsker bare en smule sikkerhed, så deaktiverer du den indbyggede og installerer Sygate.

Xp's indbyggede kan lige knap og nap snige sig op på betegnelsen firewall - personligt ville jeg ikke kalde den for en firewall.
Så installer Sygate, da den er det mindst kendte alternativ af de 2 du nævner og da der derfor er færest der forsøger at bryde igennem den.
Avatar billede agenten Nybegynder
30. august 2002 - 20:21 #3
Er Norton versionen gratis. Kan i anbefale andre??
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2002 - 21:49 #4
Nej, Norten's firewall er ikke gratis.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2002 - 21:53 #5
Problemet med XP firewall er det samme som med ZA og til dels også sygate. De er meget udbredte, og der for ken det godt betale sig for en e.v.t. havker at koncentrere sig om disse, da der er stor sandsynelighed for at  det er en sådan han møder.

ud over ovennævnte er XP firewall fedtet ind i styresystemet, hvilket betyder at potentialet for huller og uhensigtsmæsigheder er meget større end hvis det havde været en separat applikation eller boks. Samtidig , fordi den bruges meget, vil ´disse huller blive fundet og udbredt blandt hackere.

De personlige firewalls er ikke ret godr og vil aldrig stoppe en bare nogenlunde dygtig hacker. Du bør derfor analysere dit behov. hvis du intet behov har kan du klare dig med en lille personlig firewall.

Hvis du begynder at arbejde seriøst med nettet og har behov for en vis del fortrolige oplysninger, så skal vi til at tale om en rigtig firewall

Begynder du først at ville køre web-, mail, og ftp server skal vi også tale DMZ, men det er en helt anden snak