Avatar billede mfj1 Nybegynder
28. august 2002 - 23:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vis teksten i en anden fil

Hej eksperter!!

Jeg har et ””LILLE”” problem/opgave som jeg håber I kan hjælpe mig med:

Filen: <<38_M_Kjær_HKH>> (DER ER EN BLANDT MANGE ”ENS” FILER) der består  af 5 - 10 eller 15 Ark, i hvert Ark indskrives et "JOBnr." i celle
C8:C27, "JOBnr.” kopieres ned til celle:
C29:C48
C50:C69
C71:C90
C92:C111
C113:C132
C134:C153
C155.C174
Og til Arket <<Opgørelse>> i celle B7:B26

Der er også en fil: <<JOBnrMed_Tekst>> her er der i celle A3:A500 kopieret eller skrevet et JOBnr. i hver celle.
I celle B3:B500 er der skrevet en tekst, teksten i B3 er knyttet til JOBnr. i A3 o.s.v..

Jeg vil gerne opnå, at når jeg klikker på celle C8  eller en af de andre nævnte celler (hvor der er skrevet et JOBnr. 1234567) i filen <<38_M_Kjær_HKH>>, så vises den tekst i kolonne B der er knyttet til JOBnr. 1234567 i kolonne A. i filen <<JOBnrMed_Tekst>>, det skal helst ikke tage ret lang tid inden teksten vises.

JOBnr. kommer ikke i en bestemt rækkefølge eller orden i nogen af filerne.

K:/dd/df/ugeseddel03. Når det er færdigt skal alle filer placeres i Mappen ugeseddel03.

mfj1
Avatar billede master_orion Nybegynder
29. august 2002 - 00:11 #1
Jeg har aldrig hørt om at du kan automatisk få en celle fra et regneark til at blive opdateret automatisk i en anden fil. Fra ark til ark er det muligt..! men fra fil til fil vil jeg tro at du får meget svært ved det..!
Avatar billede jkrons Professor
29. august 2002 - 00:32 #2
mater_orion-> Specielt når der ikke en nogen logik i opstillingen.
Avatar billede jkrons Professor
29. august 2002 - 01:20 #3
Jeg er ikke sikker på, at du kan få noget til at afspille, når du klikker i en bestemt celle. Selection_change eventet vil forårsage at noget afspilles, hver gang en ny celle aktiveres, men måske kan du alligevel blive inspireret af nedenstående makro.

Den aflæser indholdet af den aktive celle i et ark. Åbner en anden XLS fil og finder den samme værdi der. Kopierer så indholdet af cellen til hæjre for den fundne tilbage til det oprindelige ark, og indsætter den til højre for den oprindelige celle.

Sub Makro2()
'
' Makro2 Makro
' Makro indspillet 29-08-2002 af Jan Kronsell
Dim varX As String
varX = ActiveCell.Value

    Workbooks.Open Filename:="C:\Dokumenter\navne.xls"
    Cells.Find(What:=varX, After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False) _
        .Activate
    ActiveCell.Offset(0, 1).Range("A1").Select
    Selection.Copy
    ActiveWindow.Close
'  Range("B3").Select
    ActiveCell.Offset(0, 1).Range("A1").Select
    ActiveSheet.Paste
End Sub
Avatar billede blondinen Nybegynder
29. august 2002 - 08:45 #4
Du kan ikke bare bruge funktionen LOPSLAG, der slår en værdi op i en angiven matrix i samme eller et andet regneark?
Avatar billede bak Seniormester
29. august 2002 - 12:28 #5
En anden måde at gøre det på er at kopiere denne kodestump ind i arkets eget kodemodul (højreklik på arkfanen, vælg vis koder)
Når du så dobbeltklikker på på en celle mellem C8:C200 hentes informatinon fra dit ark <<JOBnrMed_Tekst>> til celle aa1 og anbringes derefter i en beskedbox på skærmen
Vær opmærksom på at <<JOBnrMed_Tekst>> er sat til at ligge i roden på drev C. Dette kan du selv ændre.

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim ss As String
If Not Intersect(Target, Range("c8:c200")) Is Nothing Then
Cancel = True
On Error GoTo out
ss = "'C:\[JOBnrMed_Tekst.xls]Sheet1'!$A$3:$B$101,2,false"
ss = "=vlookup(" & Target.Address & "," & ss & ")"
[aa1].Formula = ss
MsgBox [aa1].Value
End If
out:
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
29. august 2002 - 12:30 #6
Kodestumpen kan bruges i alle ark, men skal smides ind på hvert ark det skal bruges på.
Avatar billede mfj1 Nybegynder
29. august 2002 - 21:03 #7
Det virker bare perfekt bak
Avatar billede mfj1 Nybegynder
29. august 2002 - 21:04 #8
Bak kan du ikke lige lave et svar så du kan få lidt point
Avatar billede bak Seniormester
29. august 2002 - 21:05 #9
Jo-da, og tak for det. :-)