Avatar billede balzoo Nybegynder
08. august 2002 - 13:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DB

Hvordan tjekker jeg om en bruger allerede står i  DB'en?
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. august 2002 - 13:16 #1
Du skal selecte alle brugerne i databasen og tjekke hver bruger med den som du skal have tjekket
Avatar billede doodset Nybegynder
08. august 2002 - 13:18 #2
$get = mysql_query("select * from tabel where bruger = '$bruger'")or die( mysql_error());
$test = mysql_num_rows($get);
if ($test == 0){
  er ikke i DB
}
else{ allerede i db }
Avatar billede balzoo Nybegynder
08. august 2002 - 13:21 #3
Jeg har skrevet dette:

$dbuser = mysql_query("SELECT * FROM bruger WHERE user IS '$user'");
if ($user == $dbuser){
echo "Brugernavnet eksistere allerede.<br>vælg et nyt.<br>";
}

Hvor $user er det brugernavn der skal tjekkes...

Men det virker ikke...
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. august 2002 - 13:26 #4
prøv med: $dbuser = mysql_query("SELECT * FROM bruger WHERE user = '$user'");
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. august 2002 - 13:26 #5
Prøv: (loginnavn = navnet på kolonnen)

$dbuser = mysql_query("SELECT loginnavn FROM bruger WHERE user IS '$user'");
if ($user == $dbuser){
echo "Brugernavnet eksistere allerede.<br>vælg et nyt.<br>";
}
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
08. august 2002 - 13:27 #6
Rettelse:

$dbuser = mysql_query("SELECT loginnavn FROM bruger WHERE user = $user");
if ($user == $dbuser){
echo "Brugernavnet eksistere allerede.<br>vælg et nyt.<br>";
}
Avatar billede balzoo Nybegynder
08. august 2002 - 13:33 #7
Jeg kan ikke få det til at virke! øv
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. august 2002 - 13:36 #8
ok prøv så med følgende:

$resultat = mysql_query("SELECT * FROM bruger WHERE user = $user");
$dbuser = mysql_fetch_row($resultat);
if ($user == $dbuser){
echo "Brugernavnet eksistere allerede.<br>vælg et nyt.<br>";
}
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. august 2002 - 13:38 #9
nej! det skulle være sådan her:

$resultat = mysql_query("SELECT * FROM bruger WHERE user = $user");
$dbuser = mysql_fetch_row($resultat);
if ($user == $dbuser[1]){
echo "Brugernavnet eksistere allerede.<br>vælg et nyt.<br>";
}

p.s. virker kun hvis du har dit brugernavn stående på plads nummer 1 i tabellen. Står den på plads nummer 0, så skal du skrive $dbuser[0].
Avatar billede balzoo Nybegynder
08. august 2002 - 13:44 #10
Jeg får denne besked:

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in c:\inetpub\wwwroot\php\astronomi\opretbruger2.php on line 62

Linje 62 er:

$dbuser = mysql_fetch_row($resultat);
Avatar billede balzoo Nybegynder
08. august 2002 - 13:50 #11
Det virker nu! Tak for hjælpen.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
08. august 2002 - 13:51 #12
ok, det var så lidt - takker for points :-)