Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
30. juli 2002 - 10:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Automount af SMB shares i FSTAB, kun rw, hvorfor?

Hej Alle,
jeg har i /etc/fstab følgende...

//172.16.10.100/LNXtcs         /mnt/LNXtcs      smbfs username=vk,workgroup=LINUXGROUP,password=viRafutiro,rw 0 0
//172.16.10.100/LNXlessor     /mnt/LNXlessor  smbfs username=vk,workgroup=LINUXGROUP,password=viRafutiro,rw 0 0
//172.16.10.100/LNXfavk     /mnt/LNXfavk    smbfs username=vk,workgroup=LINUXGROUP,password=viRafutiro,rw 0 0

(på 3 lange linier)
Det medfører at SMBshares kun bliver mounted ro. Hvis jeg bruger Konquerer og laver SMB://ip/share osv., så bliver det
ok, jeg kan skrive og læse osv.

Hvordan laver jeg disse shares til rw i fstab?
mvh
Verner
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
30. juli 2002 - 10:03 #1
Når de er mountet via fstab, hvad er så outputtet fra kommandoen "mount"?
Avatar billede vkjaersgaard Nybegynder
30. juli 2002 - 10:48 #2
Well, egentlig mountes de ikke automatisk fra fstab, de burde de, men det funker ikke. Så jeg åbner normalt en skal og taster mount -a, så kommer de på.

Men herefter er output...

/dev/hda2 on / type reiserfs (rw)
proc on /proc type proc (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw)
/dev/hda1 on /boot type ext2 (rw)
shmfs on /dev/shm type shm (rw)
usbdevfs on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
//172.16.10.100/LNXtcs on /mnt/LNXtcs type smbfs (0)
//172.16.10.100/LNXlessor on /mnt/LNXlessor type smbfs (0)
//172.16.10.100/LNXfavk on /mnt/LNXfavk type smbfs (0)

giver det nogen hjælp??
mvh
Verner
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
30. juli 2002 - 11:01 #3
Hmm.. Hos mig virker det hele fortrinligt.. Entryet i /etc/fstab hos mig ser således ud:
//FILSRV/Share /home/shansen/mnt/FILSRV/Share smbfs username=shansen,workgroup=linux,password=censureret    0    0

Jeg vil i øvrigt nok anbefale dig at ændre dit password, nu hvor det er blevet offentliggjort her.. :-)