Avatar billede erlandsen Seniormester
25. juli 2002 - 11:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

USR 8000 Broadband Router, Switch og printserver

Jeg har købt ovennævnte router som iflg. beskrivelsen skulle have en firewall: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netreth/netusr8000.html

Hvordan checker jeg at firewall'en virker?
Jeg havde ZoneAlarm PRO før vi fik routeren - og der får man meddelser når der forsøges at få adgang til computeren...
Jeg kan f.eks. godt modtage opdateringer fra mit antiviru program (Panda) - samt fra windows update m.m., hvilket jeg ikke umiddelbart har givet tilladelse til - så hvordan kan det være at de ikke bliver blokeret?
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. juli 2002 - 11:13 #1
Fordi ZoneAlarm er en firewall, som fungere på program niveau. Her kan du vælge hvilke programmer som skal have lov til at lave hvad.

Ved ikke hvor advanceret at din nye router er - men den er med garanti ikke på program niveau. Så skal du sætte den op til at den nægter adgang til bestemte adresser på Internttet - fx Windows update. Men du kan ikke sige at fx program.exe ikke må gå på nettet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. juli 2002 - 11:22 #2
Det er korrekt - og ydermere gælder det, at du selv skal spærre for kommunikation på forskellige porte og trafiktyper, f.eks. FTP, HTTP, TELNET o.s.v. (jeg kan desværre ikke lige huske hvilke portnumre de går på - 21, 23, 80 o.s.v.)

Den store fordel er, at der IKKE er nogen der har en chance for at omgå din spærring med en hardware firewall.

Men følger der ikke en manual med til sådan en??
Heraf vil det også fremgå, hvordan du sætter den op, og hvordan du overhovedet skaber kontakten med den (formentlig med en telnet session).
Avatar billede erlandsen Seniormester
25. juli 2002 - 11:30 #3
Jo - manualen findes her http://www.usr.com/support/s-networking/s-networking-docs/online-manual/configure.htm
- men hvis Panda AV Titanium kan få adgang til min PC - hvordan kan jeg så være sikker på at en hacker ikke kan?
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. juli 2002 - 11:35 #4
Panda AV Titanium = Program på din computer, ikke?

Så er det jo klart!
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. juli 2002 - 11:36 #5
Hvis du tænker på at det kan opdatere sig selv - så ja, det kan det. Din firewall vil typisk tillade alle typer af trafik, så længe at det er din PC som opretter forbindelsen, er der ikke noget i vejen med dette.
Avatar billede erlandsen Seniormester
29. september 2002 - 23:23 #6
jeg fik aldrig et svar - så jeg lukker spørgsmålet...