Avatar billede royal12 Nybegynder
10. juli 2002 - 14:39 Der er 5 kommentarer

SQL plus

Hejsa

Min oracle er begyndt at opføre sig meget mærkelig når jeg prøver at logge ind via SQL-plus for jeg følgene fejl:

ORA-12154:TNS:Service-navn kunne ikkke tolkes

Ved alle andre programmer kan jeg fint logge på. Hvis min SQL-PLUS er helt dø??? findens der så andre ligene programmer??
Avatar billede ehf Nybegynder
10. juli 2002 - 14:45 #1
Den SID du angiver i din login findes ikke i din tnsnames.ora eller definitionen i tnsnames.ora er forkert.

/ehf
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 14:49 #2
har du flere installationer af Oracle kørende? Fx en Oracle9 og en Oracle Forms??

Fejlen kan ligge i "\\oracle\ora9\admin\network\tnsnames.ora" og \\oracle\ora9\admin\network\sqlnet.ora"

Bemærk at har du flere installationer kørende samtidig kan der være flere steder du skal ændre. Jeg støder ofte ind i ovenstående problem når jeg "blander" installationer. Det er meget nemt at fixe!

Prøv at fortæl lidt mere om hvad der skete op til problemets start og om du har flere versioner og hvilke version der i så fald er tale om.
Avatar billede kbb2 Nybegynder
10. juli 2002 - 14:51 #3
Nej det er ikke nødvendigvis SID'en det er galt med. Når navnet ikke kan tolkes er det fordi værtsstrengen i TNSNAMES.ORA ikke findes! det kan der være flere årsager til!
Avatar billede molan Nybegynder
10. juli 2002 - 16:43 #4
Ny ip adresse
Firewall (som der skal connetes igennem)
manglede instanser i host filen

Og mange flere, dette er nogle af de meste almindelige.
Avatar billede lundsgaard Nybegynder
06. december 2002 - 15:14 #5
Det kan være du ikke bruger den samme tnsnames.ora fil til alle programmer (der bliver som regel oprettet en ny til hvert oracle produkt, men man kan sagtens bruge den samme) Hvis du bruger NT kan du oprette TNS_ADMIN i registry der så peger på din TNSNAMES.ORA fil. Du kan også prøve og søge på din manskine efter filer af navnet TNSNAMES.ORA - du kan så løse det ved at lave en foreningsmængde af alle filerne og kopiere dem til de steder hvor TNSNAME.ORA lå.