Avatar billede larskrimi Novice
17. august 2000 - 17:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

WIN 98 kan ikke finde installeret harddisk.

Jeg har installeret en ny IBM harddisk i min PC som slave til min primære (boot) harddisk.  Harddisken bliver fundet i BIOSen som primary slave, men den fungerer ikke rigtigt i windows. Under enhedshåndtering er der godt nok kommet en ny disk, som Windows påstår fungerer korrekt, men den har ikke fået tildelt noget drev-bogstav. Jeg kan ikke selv gå ind og angive drev-bogstavet, så hvad skal jeg gøre???

Jeg har sat jumperne rigtigt på både min Master og Slave harddisk.
Avatar billede fido82 Nybegynder
17. august 2000 - 17:29 #1
har du formatert disken og fdikset den ???
Avatar billede fido82 Nybegynder
17. august 2000 - 17:30 #2
i oomvendt rækkefølge ;)
Avatar billede larskrimi Novice
17. august 2000 - 17:32 #3
Nej, men hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan \"se\" disken nogen steder fra.

Drevet er heller ikke tilgængeligt i MS-Dos mode.

Og i øvrigt, hvad er det lige fdisk gør???
Avatar billede apache Nybegynder
17. august 2000 - 17:35 #4
Pproblemet ligget i af der ikke er nogle partioner på din Harddisk, for at lave det skal du bruge programmet FDISK

Genstart computeren, når der står starter Windows 98, skal du trykke \"F8\" så vælger du i den menu der kommer, Start i MS-DOS Tilstand, eller noget i den stil :) Når alt er boot\'et op, skriver du i dospromten FDISK

Når du er inde i programmer, hvor der er en menu, hvor du kan trykke 1-2-3-4-5.... O.s.v. trykker du på 5, og vælger hvilken harddisk du bruger, hvis du kun har 2 harddiske i, vælger du 2 og trykker enter, så kommer du tilbage til hovedmenuen igen, der trykker du 1, og enter, igen trykker du 1, så kører den et stykke tid, så spørger, den om der skal være en fuld partion, dertil trykker du \"J\" og enter, så afslutter du programmer, genstarter computeren, og trykker F8 o.s.v til du står i dospromten igen..

Så skriver du:

Format D: /U

Husk!! At ændrer D: til eks. E: det kommer an på hvor mange harddiske du har i.

Har du en harddisk i, og den nye er nummer to, så er det D:

Har du to harddisk i, og den nye er nummer tre, så er det E:

Er du med ??

Men har du EN harddisk i, og den nye du har købt, er nummer to, så du nu ialt har to harddiske i, så er det D:

Men jeg vil gætte på det er D:

Okay, håber du kan bruge det :) Jeg kan godt bruge de 60 point *Smiler*
Avatar billede larskrimi Novice
17. august 2000 - 17:37 #5
Allright, det får du så.... (hvis det virker!!!!!!!!)

Se i øvrigt nyt sprøgsmål i samme kategori om partitionering.
Avatar billede apache Nybegynder
17. august 2000 - 17:38 #6
FDISK opretter en partion på din Harddisk, som gør at Windows kan håndtere den !!
Avatar billede mushie Nybegynder
17. august 2000 - 17:39 #7
Start computeren op i en dos-prompt og skriv fdisk
Når du kommer ind til menuen skal du vælge 5 (tror jeg nok).
Der skulle du kunne vælge den nye HD. Derefter laver du en extended dos-partion (vælg 1 og derefter 2).

Hop ud af fdisk
Genstart computeren i en dos-promt igen
formater det nye drev.

Håber det virker.

::Mushie
Avatar billede mushie Nybegynder
17. august 2000 - 17:40 #8
Blaah.
Jeg må lære at skrive lidt hurtigere :)
Avatar billede tilla Nybegynder
17. august 2000 - 19:36 #9
Det er ikke sikkert at f.disk virker,- jeg har selv haft problemet, men der burde have været en diskette med dit nye drev- den hedder:\"EZ-drive\"(eller lign.), ved hjælp af denne plejer det at fungere.
Joka
Avatar billede larskrimi Novice
17. august 2000 - 20:18 #10
Der fulgte bestemt ikke nogen diskette med, selvom disken er købt i relativt stor velrenomeret butik...
Avatar billede apache Nybegynder
17. august 2000 - 20:35 #11
Nej, det gør det somregel ikke, Maxtor og Quartium (eller hvordan det ny staves) har dog lavet en diskette der følger med deres harddiske, som klare det hele.

Fik du det til at virke lars ??
Avatar billede larskrimi Novice
17. august 2000 - 21:40 #12
Ja, det kører perfekt (hvorfor tror du, du fik dine points???!!! (-: ).

Tak for den hurtige hjælp.

Avatar billede apache Nybegynder
18. august 2000 - 09:09 #13
Det var så lidt :)

// Daniel.