Avatar billede doktoren Nybegynder
08. juli 2002 - 01:29 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

TV - OUT HJælp!!!!

Hej Allesammen
Jeg har haft et geforce kort med tv-out i knap 2 år .. men har endnu ikke fået det til at virke. Lige mht Tv-out er jeg total newbie, og har derfor brug for at nogen giver en udførlig beskrivelse af fremgangsmåden ved sådan et tv-out stik...
JEg har købt et adapterstik fordi mit tv ikke har superVHS.. og jeg har forbundet min computer med mit TV og naturligvis til min monitor..
Men mit tv reagerer overhovedet ikke!!!
jeg har forsøgt mig med TV tool uden held men jeg gætter på at fejlen er noget helt basalt jeg har overset..
Jeg ved ikke hvilke detaljer der er vigtige så skriv hvis der mangler oplysninger..
Avatar billede miljoeken Nybegynder
08. juli 2002 - 01:35 #1
hvilket kort er det?

opdater dine drivers på www.nvidia.com
Avatar billede doktoren Nybegynder
08. juli 2002 - 01:38 #2
LoL ... 2 minutter efter jeg havde oprettet spørgsmålet rodede jeg lidt rundt og pludselig kom der billede frem på skærmen.. men det er sort hvidt ..
Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med det for denne pointene
Avatar billede doktoren Nybegynder
08. juli 2002 - 01:39 #3
Miljoeken - Kan det være driverne .. jeg har de nyeste nvidia drivere
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. juli 2002 - 01:46 #4
doktoren > hvilke drivere har du? 23.11 sucks, men prøv evt. 23.12 el. 21.83 herfra: http://www.tweakup.dk/drivers/nvidia.htm

Hvis du allerede har en go driver, kan det være pga. at dit tv ikke understøtter s-vhs.
Så skal du ha fat i en s-vhs til komposite adapter.
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 02:23 #5
Køb denne adapter: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1614577896 og brug evt. både S-VHS og Composite-kablerne.
Avatar billede p_r Nybegynder
08. juli 2002 - 02:25 #6
Da dit fjernsyn højst sandsynligt ikke understøtter super-VHS, skal du bruge det gule stik for at få farver på....(kan ikke huske hvad det hedder, men har selv haft samme problem)
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 02:25 #7
Scart/Composite-omskifter kan også købes her:

http://www.av-supply.dk/index.php?index=2&gruppeid=3&PHPSESSID=ae9f79a46f92ea7401b7c766e2957dca

Kabler til Billed/Lyd kan købes her:

http://www.av-supply.dk/
Avatar billede flawless Nybegynder
08. juli 2002 - 02:26 #8
Det er faktisk meget, meget nemt at løse!

Hvis du ser et sort/hvid-billede på et farvefjernsyn, er det i 99% af alle tilfælde fordi du er kommet til at vælge NTSC output, i stedet for PAL-output. Dette er IKKE et driverproblem. Du kan ændre dette ved "Video Output Format" i Display Properties.

Med de nyeste drivere skulle der ikke være den store grund til at bruge TV-Tool, da du istedet kan bruge nView. Men output-format-indstillingen skal være PAL, lige meget hvilket program du bruger
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 02:27 #9
Common TV-Out Problems

Black and White picture.
If you have connected with a SVHS-cable be sure that your TV support SVHS, if not then get a composite-cable.
And be sure that you have selected correct system, like PAL or NTSC on the Videocard/MPEG-Card

Fra: http://www.vcdhelp.com/play.htm#tv
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 02:30 #10
Du kan også prøve et af disse programmer:

http://tvtool.info/index_e.htm

Om du skal bruge Tvtool eller Tvcc2000 afhænger af hvilken tv-chip som
sidder på dit grafikkort.
Avatar billede doktoren Nybegynder
08. juli 2002 - 02:32 #11
Hvorfor flimrer billedet når det bliver smidt over på TVet .. det er meget irriterende især hvis der er tekst så er det helt umuligt at læse ...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
08. juli 2002 - 02:41 #12
hvis det flimrer meget, er det sikkert pga. du bruger nye drivere.
Men med 23.12 el. 21.83 er det minimalt!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2002 - 06:18 #13
flawless>> Sort/hvid på TV skyldes i 99% af alle tilfælde at TV'et ikke understøtter SVHS vis scart.

doktoren>> Den adapter du har købt er en SVHS til SCART. Men så skal dit tv stadig understøtte SVHS. Du skal enten bruge det gule stik (composite) eller købe en SVHS -> Composite adapter som andre også har foreslået, det kan så være at du stadig får brug for en SCART adapter for at få dit composite signel ind i TV'et.
Hvis billedet er sort/hvid og flimmre kan det være fordi dit tv out står til NTSC (amerikansk 60hz format) det bør stå i PAL B.
Desuden er opløsningen på et tv under 640*480 så du skal sætte skærm opløsningen helt i bund.
Her er forklaringen på at du får sort/hvidt billede når du sender SVHS ind i en SCART adapter og et TV der ikke understøtter SVHS:

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.

Dette var blot et uddybende/forklarende kommentar, andre har svaret det jeg ville svare.
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. juli 2002 - 14:16 #14
Takker.