Avatar billede valby Nybegynder
03. juli 2002 - 23:32 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Flere operativsystemmer!

Hej jeg vil gerne høre om der er en der kan hjælpe mig,
mit spørgsmål er om jeg kan have flere operativsystemmer!!!! som kan køre på samme tid???
jeg køre win me og jeg vil gerne installer linux.
jeg har hørt om et program der hedder WmWave
finder det også til win me???
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. juli 2002 - 23:37 #1
Nej VmWare kan ikke køre på WinME, du kan installere linux oven på ME og så vælge ME i bootmenuen..!
Avatar billede martens Guru
03. juli 2002 - 23:37 #2
jeps, det findes også til Win ME, men er ME et operativsystem,- Det er da den største fejl M$ har lavet til dato !

her kan du downloade wmware for win32 http://vmware.wespe.de/software/VMware-workstation-3.1.1-1790.exe
Avatar billede martens Guru
03. juli 2002 - 23:38 #3
svar
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. juli 2002 - 23:39 #4
hmm den vmware til windows 98/me er lige kommet så ??
Avatar billede martens Guru
03. juli 2002 - 23:39 #5
måske for hurtig, det kræver vist at blive afviklet i et NT-miljø
Avatar billede martens Guru
03. juli 2002 - 23:39 #6
sorry
Avatar billede martens Guru
03. juli 2002 - 23:40 #7
det er til gengæld også et rigtigt OS i forhold til ME :o)
Avatar billede valby Nybegynder
04. juli 2002 - 00:08 #8
Hej du skriver at jeg kan installere linux oven på ME og så vælge ME i bootmenuen..! hvordan laver jeg en bootmeny????
Avatar billede smarken Nybegynder
04. juli 2002 - 05:04 #9
når du installerer Linux på et frit afsnit på din disk vil den detecte din ME og selv inføje det som et punkt i LILO start menu'en som er et lill "opstarts"-program som Linux lægger ind. Når din maskine så starter bliver LILO startet som det første hvor du så vælge hvilket styressystem du vil bruge.
-Men det betyder så ikke at du kan afvikle windows-programmer under Linux (eller linux programmer under windows)
Der SKAL du have en af de emulatorer der findes på markedet...
Avatar billede langbein Nybegynder
04. juli 2002 - 10:43 #10
Dersom du har en ledig hd partisjon paa minimum 3 GB og dersom du installerer en nyere Red Hat og velger installasjonsalternativ *workstation* saa opprettes partisjoner og dobbeltboot automatisk dersom ME er installert fra foer, slik at dette blir liggende *i bunnen av* det hele. Det fungerer vel ogsaa likt for Mandrake. Skulle du for Red Hat velge installasjonsalternativ *server* saa sletter du hele Me installasjonen.

Det er mulig aa avvikle noen windows programmer under Linux ved aa kjoere en windows emulator som foelger med bla Red Hat. Denne heter Wine.
Avatar billede peter_m Nybegynder
04. juli 2002 - 11:30 #11
Umiddelbart ser jeg intet problem i at du køre VmWare.

Du gør som det fleste har skrevet ligger linux ind på maskinen også så du har dual boot.

Derefter ligger du vmware ind på linux da denne er supportet som host og vmware supporter windows me som guest operating system.

Der ved skulle du kunne køre WinMe fra Linux og derfor 2 os på samme tid.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2002 - 18:00 #12
Jeg går ud fra at det du ønsker er, at installere både Linux og Windows ME på samme harddisk
og uden at det koster en bondegård hvis det er tilfældet er VM WARE næppe løsningen jeg mener
den koster 3000.00 kr men du kan sagtens gøre det uden at det koster dig en øre.
Du skal naturligvis være sikker på at din harddisk er stor nok samt at du har oprettet en partition
til Linux (min 2-3 GB) såfremt du ikke har oprettet en sådan partition kan du gøre det med programmet
FIPS som ligger på din Linux-cd antagelig under "dosotils" hvis du ikke kender FIPS kan du finde
vejledning på www.helgec.goggle.dk
Under installationen af Linux vælger du at lægge LILO på en opstartsdiskette dette sikrer dig
at du ikke kommer i konfligt med Windows overhovedet
Efter at installationen er afsluttet kan du nu starte op i Linux med A-drevet og i Windows på normal vis
Start nu op i Linux og log ind som root, find den fil der hedder /etc/lilo.conf og rediger den
så den nogelunde ligner nedenstående dog skal du være opmærksom på at ordet "suse" i nedenstående
fil skal udskiftes med navnet på den distro du kører f.eks mandrake
Det er ligeledes en forudsætning at vi taler om kun en IDE-harddisk eller skal du naturligvis korrigere
så det passer til dit system, husk at klikke save og genstart computeren, nu starter maskinen
default op i Windows hvis du ikke inden 6 sekunder skriver navnet på den distro du anvender
Du kan naturligvis først begynde at skrive når LILO-promten kommer på skærmen

# LILO configuration file
# Start LILO global Section
# If you want to prevent console users to boot with init=/bin/bash,
#  restrict usage of boot params by setting a passwd and using the option
#  restricted.
#password=bootpwd
#restricted
initrd=/boot/initrd
boot=/dev/hda7
#compact      # faster, but won't work on all systems.
vga=normal
message=/boot/message
read-only
prompt
timeout=60
# End LILO global Section
#
other = /dev/hda1
  label = linux
  table = /dev/hda

#
image = /boot/vmlinuz.suse
  root = /dev/hda7
  label = suse

#
other = /dev/hda1
  label = windows
  table = /dev/hda
Avatar billede smarken Nybegynder
15. juli 2002 - 17:36 #13
helgec >
..er det ikke sådan at man skal starte lilo fra linuxprompten når man har lavet ændringerne i lilo.conf, for at aktivere ændringerne ?
-eller gør din inst. den operation automatisk..?
Avatar billede peter_m Nybegynder
16. juli 2002 - 08:59 #14
du skal udføre lilo inden du genstarter ellers tage ændringen ikke effekt.

/sbin/lilo f.eks hvis lilo ligger der.
Avatar billede cpo Nybegynder
17. juli 2002 - 12:26 #15
Ja, du kan godt installere Win ME og Linux sammen. Opret to partitioner på din computer med fdisk (DOS). Husk at ME skal ligge først, dvs på den første partition. Det kræver det desværre. Derefter kan du installere Linux på den anden partition. Så får du, som en anden skriver en boot-menu, hvor du frit kan vælge  ME  eller din Linux.
Avatar billede valby Nybegynder
18. juli 2002 - 01:00 #16
Jeg takker alle mange gange for den store hjælp ,
det har lykkes mig at installer linux Mandrake 8.2
og vindows me da linux gik ind og lavet en boot-menu,
men nu har jeg problemmer med mit netexpres under linux hvordan sætter jeg det op??? mange hilsner valby.