Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2002 - 19:51 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Erfaringer med SAN

Jeg skal så småt igang med at kigge på en SAN løsning.

Derfor er jeg lige interesseret i at høre hvad i har af erfaringer. Gode som dårlige.

Hvilken løsning(er) kører i med?

Er der nogle specielle ting jeg skal tage højde for?

NanoQ
Avatar billede asmodeus Nybegynder
02. juli 2002 - 20:01 #1
Snak med IBM - de har erfaringsmæssigt rigtig meget tjek på det! Og de sender gerne en konsulent ud til dig og snakker om tingene :-)

mvh/
Asmodeus
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2002 - 20:07 #2
Jeg har før haft gang i IBM vedrørerende samme... og det er også fint nok...

Men nu søger jeg lige nogle slutbrugererfaringer... :)
Avatar billede asmodeus Nybegynder
02. juli 2002 - 20:35 #3
Hmm, det finder du nok ikke i dette forum :-/

Jeg har kva mit datamatiker studie stiftet bekendtskab med SAN systemer, men mener ikke at jeg kan komme med anbefaleringer.

Happy hunting :-)

mvh/
Asmodeus
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:14 #4
var til et lille foredrag om iSCSI
kig på det en gang inden du investerer i en dyr SAN løsning.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. juli 2002 - 09:21 #5
rune.rasmussen, har du et par interessante links? :)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:33 #6
der er lidt teknologi her:
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci750136,00.html
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:35 #7
det var et foredrag holdt af eterra jeg var til her for et par måneder siden.
og der var det vist rimelig nyt.
men jeg kan ikke finde noget om det på deres hjemmeside.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:42 #8
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. juli 2002 - 09:46 #9
Hvordan er økonomien i forhold til SAN?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:49 #10
det skulle være en del billigere, fordi du i stedet for SAN kort til serverne og SAN switche kan nøjes med almindelige ethernet netværkskort og ethernet switche.
faktisk kan du bruge dit eksisterende LAN og køre over det.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:51 #11
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 09:55 #12
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. juli 2002 - 09:59 #13
hmmm... interessant... det tror jeg lige jeg vil arbejde lidt videre i...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. juli 2002 - 10:04 #14
ja, det er et interessant alternativ til Fibre Channel SAN
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. juli 2002 - 08:11 #15
Jeg har haft en snak med IBM vedr iSCSI.

De vil faktisk ikke sælge det mere. Grundet manglende marked for løsningen, er produktet ved at blive trukket tilbage. Den kan stadig købes, men de vil ikke garantere for fortsat support af produktet. De anbefaler selv man IKKE køber den. Såååhh... den er ikke interessant. :/

Dvs. jeg er tilbage i SAN tankerne...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. juli 2002 - 10:11 #16
øv. det lød ellers så smart.

nå men, ang. SAN; vi har et her hvor jeg arbejder, men jeg har desværre ikke været med til at installere det.

men jeg ved det er en Dell PowerVault (mener jeg de hedder)
hvor vi så har 2 servere der er tilsluttet via fire channel kort.

vi har så indkøbt nogle fibrechannel switche frodi det er meningen at de fleste af vores andre servere også skal kobles på det.
Vi har vist også købt en ekstra PowerVault men den er vist ikke taget i brug endnu
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. juli 2002 - 10:11 #17
fire channel = fibre channel
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. juli 2002 - 10:29 #18
Kender du noget til Dell's briser contra IBM's?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. juli 2002 - 10:51 #19
nej desværre.
men du kan beregne priser på Dell's via deres hjemmeside.

en PoverVault 660F med 2x36 gb harddisk koster (hold fast) 155.000,- !!!
men det er også med den bedste service aftale.
med den billigste service aftale kan du trække 50.000,- fra !

ovenstående priser er inkl. moms.
som privat person er det altid dem jeg kigger på :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. juli 2002 - 10:55 #20
155.000 er MEGET billigt for en SAN... men dertil kommer naturligvis også fibrechannel switche mv.

Den umiddelbare løsning jeg har kik på fra IBM, koster knap 400.000 alt inkl.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. juli 2002 - 19:22 #21
Jeg har ikke rigtig fået svar på mit spørgsmål. Men rune.rasmussen fortjener alligevel pointene for hans kommentarer... men det kræver lige der lægges et svar ;)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
06. juli 2002 - 13:02 #22
and here it is ;-)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
01. november 2002 - 14:27 #23
Kære NanoQ!

Hvis du ikke allerede har fundet en løsning, så har jeg alletiders forslag.

1 TB fibre-diske m. mulighed for udvidelse op til 4 TB. Du kan tilslutte op til 8 servere til boksen. Der er p.t. supporteret enten Linux eller W2K. Systemet kommer fra Fujitsu-Siemens og hedder S80. Ligenu kører de med et knaldtilbud på 199.995,- for hele pakken incl. installation. Performance er helt uovertruffen i dette system. Du har en pris fra et Entry-level produkt og en hastighed fra et mid-enterprise system (Clarion fra EMC f.eks.)

PS: Jeg er partner i et firma, hvor vi ikke laver andet end at beskæfige os med Storage - både på datalagring og backup-restore...