Avatar billede anders4u Nybegynder
20. juni 2002 - 23:42 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Raid....?

Hvad vil det sige at harddiske er sat i raid.....?

På forhånd tak

Anders :o)
Avatar billede wanix Praktikant
20. juni 2002 - 23:43 #1
Du kan eks have tre diske siddende i din computer. Men i Windows, ser det kun ud som om der er et C drev.
Avatar billede nicidem Nybegynder
20. juni 2002 - 23:43 #2
Avatar billede anders4u Nybegynder
20. juni 2002 - 23:48 #3
Så vidt jeg ved er det da kun muligt at sætte eksempelvis : 3 harddiske og et cd-romdrev til via ide......
Har jeg ret...?
Hvordan sætter man det op til at køre i raid....?

/Anders :o)
Avatar billede wanix Praktikant
20. juni 2002 - 23:49 #4
Man kan jo ide kontrolere. Smart hva?!
Man skal have et program.
Avatar billede mirro Nybegynder
20. juni 2002 - 23:55 #5
raid er flere ting afhængig af hvordan du sætter det op. Man kan sætte computeren til at gemme det samme på 2 harddiske så hvis den ene står af (SJÆLDENT) kan man bruge den anden - det er ikke noget "almindelige dødlige" har brug for men ex servere med vigtig data på.
den kan også sættes op så computeren skriver til flere harddiske på engang - dvs det går meget hurtigere at læse/skrive fra HD'erne.
Du skal have et specielt kort og har du brug for et dma100 istedet for 66 mener jeg www.tomshardware.com har en guide til hvordan man fixer den - der er stor pris forskel og det er vist ikke så svært at lave det selv :)

Mirro
Avatar billede longgaard Novice
21. juni 2002 - 00:24 #6
Raid er som nicidem henviste til, hvordan du sætter det op afhænger af dit OS.
I Win9x kræver det en special RAID-controller som kan lave tricket, men bruger du Win2000 eller XP (en eller anden forbyde XP) kan du vælge at lave software RAID, men jeg kan bedre lide hardware løsningen (tager ikke processortid).

Raid instillinger på harware-løsningen indstilles i controllerens BIOS som du får adgang til med en hotkey taste kombination under boot (før winxx[xx] går i luften)
Software løsningen kan af gode grunde ikke laves på system-disken for der er ingen software til at lave det med når man installere, men på de øvrige diske sættes det op med diskmanageren

Laver du som så mange andre en RAID-0 (striping) for at få lidt fart over feltet, skal du lige tænke over at bliver en disk syg og dør, mister du ALLE data på alle RIAD'ede diske på en gang
Avatar billede anders4u Nybegynder
21. juni 2002 - 00:35 #7
I får point allesammen....godt gået....Så blev jeg så meget klogere.....1000 tak

/Anders :o)
Avatar billede macmuh Nybegynder
21. juni 2002 - 19:24 #8
Jeg kører selv RAID "High Point 370".
Jeg ved ikke hvor WANIX har fra at man skal bruge 3 HD for at kører RAID.
Du skal bruge mindst 2 HardDiske for at kører RAID, som også er på samme størrelse og mærke.
Når du kører RAID kan dine harddiske læse fra den ene og skrive til den anden  samtidlig hviklet forøger din harddisk "som er 2 harddiske" op til 3,5 gang når den arbejder. Det betyder at den ser dine harddisk som en stor harddisk. Rolig du kommer ikke til at midste plads.
Jeg har 4 muligheder i min RAID BIOS:

1 Striping (Raid 0) 2xHD
2 Mirror  (Raid 1) 2xHD
3 Striping and Mirror (Raid 0+1) 4xHD
4 Span    (JBOD)

Hvis du skulle have problemer er du velkommen til at besvare min kommentar

MVH  Macmuh
Avatar billede longgaard Novice
21. juni 2002 - 19:58 #9
macmuh -> RAID 3 og 5 kræver minimum 3 diske, men wanix skriver da også "f.eks."

Din controller har helt sikkert nogle specifikationer for diske som skal overholdes, men det er ikke et krav RAID at alle diske er lige store, og af samme fabrikat og model, men når du striper eller spejler er det den mindste disk som sætter max størrelse for de størrer diske.

Du kan ikke læse og skrive samtidig selv om du har flere diske i RIAD det foregår stadig sekventielt pr. RAID, men ved striping bliver data læst fra eller skrevet til flere diske samtidig og troughput bliver dermed forbedret med en faktor på ca. 0,9 x disk speed. Der er jo altid lidt overhead som sluger når der skal samarbejdes.