Avatar billede brosnjikov Nybegynder
16. juni 2002 - 00:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Støj + god køling...

Jeg har en computer, der i øjeblikket larmer rimelig heftigt - og ikke køler så godt som håbet... Så mit spørgsmål er, hvad der vil virke bedst. Vand- / nitrogenkøling er IKKE en mulighed.
Samtidig vil jeg gerne have støjen på et minimum.

Lige nogle specs:
HighTower kabinet m. 300W PSU (megen støj fra PSU)
AMD PalominoXP 1600+ m. Vulcano 6Cu (overvejer at skifte til en Silent Viking... ?)
ASUS A7V-266 m. aktiv chipset-køler (standard køler - larmer ikke ret meget)
ASUS GeForce 2 Pro m. aktiv køler som dén på chipsettet
2 0,22A Sunon 80mm blæsere (kører normalt 7V)
1 0,08A ??? 80mm blæser (kører normalt 7V)

Normalt kører min computer med 27º grader i rummet 30º i kabinettet - og 57º i CPUen.

Jeg har arrangeret kabler således at de ikke blokerer for meget for airflow.
De to Sunon blæsere er placeret Nederst i fronten - blæser ind i kabinet - og lige under PSU - blæser ligeledes ind.
Den lille 0,08A blæser suger ud øverst i kabinettet.

Jeg har overvejet følgende mulighed:

1. Flytte de to Sunon blæsere til siden af kabinettet således at der ikke kommer så meget støv i den nederste - og bedre airflow i begge (bedre blowholes), hvilket også skulle reducere støjen fra luftstrømmen
2. Lave gummiophæng til Sunon blæserne - skulle reducere den megen resonans de giver
3. Skifte blæser i PSU til en Papst LowNoise.
4. Evt. ny CPU cooler - Silent Viking
5. Harddiskophæng til at reducere vibrationer

Er der nogen, der har erfaringer på området? Eller nogen gode råd?

Håber på positive resultater =)
Avatar billede cd23mj Nybegynder
16. juni 2002 - 01:05 #1
den her køler er lige noget for dig :P

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=382&page=1
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
16. juni 2002 - 09:21 #2
cd23mj> Øhm... Nej tak =) Måske til serveren... Men ellers ikke...
Avatar billede Dribble Nybegynder
17. juni 2002 - 10:38 #3
citat www.studiedata.dk "Denne blæser larmer så meget, at din nabos ligusterhæk vil gå ud! Til gengæld leverer den en ydelse, vi ikke har set bedre"

ROFLMAO

:D
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
17. juni 2002 - 11:26 #4
Ja... Så tror jeg, jeg ville foretrække mine 2 larmende Sunon blæsere =) Eller måske flytte fryseren ind på værelset og sætte computeren déri... Hehe... Så meget airflow har jeg ikke lige brug for...
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
20. juni 2002 - 21:08 #5
Tilsyneladende ikke noget brugbart... Lukker SPM'et :-( Så må jeg selv eksperimentere