Avatar billede bdf Mester
24. maj 2002 - 08:24 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

PC går kold

Jeg har et problem med at min Computer går kold engang imellem!!!
Første gang den gik kold "reset" jeg den og bagefter i opstarten, kunne computeren ikke finde min 40GB "Master" harddisk!!!

Hvad gør jeg?
Er harddisken ved at brænde af eller hva?

Bundkort:. Abit KR7A-RAID ATX
Processor: AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)
Ram: 512MB DDRram  "Veritech"
Harddisk/e: Western Digital 40GB & Western Digital 120GB
Grafikkort: GeForce2 TI 64MB DDRram

Avatar billede poulsgaard Praktikant
24. maj 2002 - 08:36 #1
Brug udelukkelsesmetoden, hvis muligt.

Pil een af dine harddiske fra af gangen.

det at din PC ikke kan finde HD'en ved opstart behøver ikke at betyde at det er harddisken der fejler noget, men det lugter derhenaf.

Når nu PC'en ikke kan finde HD'en kan du da høre om den spinner op/ned i hastighed ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. maj 2002 - 09:35 #2
prøv evt. at skifte kontrollerkablet før du opgiver harddisken.
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2002 - 09:44 #3
Lav en komplet scandisk af disken, og se hvad den siger.
Avatar billede Dribble Nybegynder
24. maj 2002 - 10:36 #4
LOL...hvordan kan man lave en scandisk af en disk som PC´en ikke kan finde.

men hør på poulsgaard, han siger noget fornuftigt.
Avatar billede peet-49 Novice
24. maj 2002 - 10:43 #5
Har du prøvet med aen startdiskette,fdisk?
Avatar billede bdf Mester
24. maj 2002 - 13:59 #6
Nogle gange finder computeren harddisken under opstart og andre gange ikke!!!
Avatar billede Dribble Nybegynder
24. maj 2002 - 16:39 #7
lyder som et dårligt ide kabel
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. maj 2002 - 16:48 #8
ja, som jeg skrev mht. kontrollerkablerne, det er IDE kabler ;o)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
24. maj 2002 - 17:21 #9
det kunne også være hvis din harddisk der sidder som master på din primary idekontroller ikke understøtter samme DMA som den der sidder som slave. Husk at bruge 80-conducter kabel til disse harddiske og sæt den harddisk med den største DMA som master. Hvis du bruger begge harddiske som master på henholdsvis primary og secondary, så vil du ofte kun have et 40-conducter kabel på secundaryen og herved kan harddiske ikke altid findes. Måske hjælper dette.

Husk tilsidst altid at vælge auto fra i BIOS og derefter på igen. Dette løser i hvertfald mit harddisk problem på min gamle pc. (Thunderbird 1Ghz)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
24. maj 2002 - 17:21 #10
overnævnte besked er et svar ;))
Avatar billede bdf Mester
25. maj 2002 - 11:45 #11
Jeg prøver lige at checke IDE kablerne
Avatar billede jemt Nybegynder
25. maj 2002 - 11:50 #12
Hvis det er et problem, som du ikke har haft før, så kunne det godt tyde på lidt slidtage.. Jeg ville dog også prøve at hive ALT ud af maskine, som er unødvendigt.. Og prøv evt. at reset'e dn BIOS - Start med at Loade Defaults. Hvis dette ikke hjælper, så prøv at ta' batteriet af dit bundkort - og brug den jumper, som sidder i nærheden af BIOSen, til at lave en reset med (se din manual for placering). Men ofte er det et spørgsmål, om BIOS'en er sat ordentligt op mht autodetection af devices osv..
Avatar billede jemt Nybegynder
25. maj 2002 - 11:52 #13
Har du ikke en anden HDD du kan teste med ?
Og er det et problem som lige er opstået sådan uden videre?

Du har ikke haft en ven til at "pille" lidt i din PC, vel ?
Avatar billede bdf Mester
25. maj 2002 - 13:35 #14
1. Jeg har ingen anden harddisk til at teste med, eller jo jeg har en 120GB som slave... men der ligger utrolig mange vigtgie ting på, så den rører jeg helst ikke ved...
2. Og ja problemet er bare kommet lige pludslig ;0(
3. Ingen har pillet ved mig PC!!!
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2002 - 13:37 #15
Hvilket operativsystem har du?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
25. maj 2002 - 18:41 #16
sæt 120GB harddisken som master på primary og 60GB'n som slave på samme kabel og se om det virker. (Husk at fortæl BIOS dette. Det er ikke alle BIOSer der autodetecter selvom denne funktion er valgt!)
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
27. maj 2002 - 21:21 #17
Prøv scandisk - det kan godt være problemet
Avatar billede whiteclaw Praktikant
04. juni 2002 - 11:24 #18
er der sket fremskridt?