Avatar billede bue_m Nybegynder
20. maj 2002 - 23:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

flere ip-numre under XP

På min windows XP maskine vil jeg gerne have et dhcp tildelt ip-nummer fra stofanet og et statisk ip-nummer til brug til hjemmenetværket. Det skal være på samme netkort. Jeg har fundet, hvor man skal slå det til og har gjort det. Problemet er bare, at det statiske ip-nummer ikke fungerer med den opsætning. Jeg kan ikke pinge nogen computere på det c-class netværk (192.168.1.0) den er på. Det virker uden problemer, når der ikke er et dhcp tildelt ip-nummer.
Jeg har angivet gateways på begge net.
Hvordan får jeg det til at virke? Skal/kan jeg på en eller anden måde definere, hvilket net den skal søge på først, og at den skal søge på begge net, på trods af, at der er gateways på begge net.

Hvorfor jeg har brug for det: (kan springes over)
Jeg har på et tidspunkt haft to netkort i, men situationen er lidt speget.
Alle computerne, serveren (linux RedHat 7.2 på noget gammelt lort) og stofas modem er tilsluttet den samme switch. Som udgangspunkt skal internettet trækkes gennem linuxserveren, for at alle kan være på samtidig. Men den går ned en gang imellem, så når det sker, vil jeg gerne have, at den enkelte computer kan trække internet udenom serveren og uden, at man ændrer i opsætningen. Dvs, sådan at det virker for dummies :-)
Derfor har jeg brug for to ip-numre per computer på et netkort.
Jeg ved godt, der kan være en række problemer med at få det til at virke udover det her.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2002 - 23:44 #1
Hvis jeg forstår dig korrekt, kræver det du vil to netkort. hvordan skulle din komputer kunne finde ud af hvilken ip opsætning den skal anvende, med to opsætninger til et kort?

Hilsen
kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede bue_m Nybegynder
20. maj 2002 - 23:55 #2
Hvis man ser bort fra gatewaysne, så burde det fungere. Min server(linux) kører kun med et netkort, men både med et statisk lokalt ip-nummer og et dynamisk ip-nummer fra stofa.
Den konflikt du beskriver giver samme problem med to netkort, for valget mellem nettene er vel det samme uanset, om der er et eller to netkort.
Avatar billede thomashove Nybegynder
21. maj 2002 - 00:30 #3
dit problem er netop at du angiver en gateway på begge net da computeren så ikke kan finde ud af hvilken den skal bruge. Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at få computeren til dynamisk at bruge den ene gateway fremfor den anden hvis den primære er gået ned....
Avatar billede bue_m Nybegynder
21. maj 2002 - 00:34 #4
Men hvorfor kan jeg ikke engang ping på c-class nettet?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
21. maj 2002 - 02:40 #5
Der findes et par programmer hvormed du under under windows kan skifte imellem forskellige netværks opsætninger!
et af er MultiNetworkManager eller netswitch
jeg bruger selv netswitch og det virker upåklageligt!
du kan finde dem på download.com

PS: Hvis du skulle kunne bruge mit svar, så opret også selv et svar og tag de 100 point! vil kun have de 20!
Avatar billede konex Nybegynder
21. maj 2002 - 06:10 #6
inden under ip/tcp indstillinger i XP er der mulighed for at sættet den op til DCHP og samtidig til en Alternativ Konfiguration.

som jeg svaret på http://www.eksperten.dk/spm/213005
Avatar billede thomashove Nybegynder
24. maj 2002 - 16:04 #7
kommer lige i tanke om at det du vil ikke kan lade sig gøre - af den simple grund at Surfboardet fra Stofanet binder sig til Én specifik Mac-adresse på et netkort. Dvs. sikkert din servers i dette tilfælde. Så når den går ned - så er der heller intet stofanet hvad du så ind laver af finurligheder med din ip opsætning. Surfboardet kan godt sættes til en ny MacAdresse men det kræver en reset af denne og så kan du jo lige så godt genstarte din server.

måske du skulle overveje en router istedet...

og med hensyn til den alternative ip-konfiguration under XP, så er den jo netop alternativ, dvs. at hvis den ikke får noget svar fra en DHCP server så benyttes denne konfiguration. og hvis din Linux-server går ned er der kun Stofanet dhcp server tilbage som kun uddeler ét ip nr. og alle dine comp. kan jo ikke have det samme ip. nr.

/Hove
Avatar billede bue_m Nybegynder
22. juni 2002 - 15:05 #8
Undskyld, at der har været en længere pause, men jeg har haft eksamener, så nu er jeg tilbage.

thomashove >> Det kræver ikke en reset af surfboardet. Det kræver blot en re-logon.

Men det ang. alternative ip-adresse, det var lige det jeg manglede at få at vide. For jeg troede, at man kunne bruge det til at have flere ip-adresser på en gang (som man kan under Linux) og ikke skiftevist.
Så jeg takker.