Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 14:19 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Abandonware - lovligt?

Hejsa,

Jeg tænker på at starte en abandonware-site, men kun hvis det er lovligt...

Hvad er jeres mening om dette?
Er det lovligt eller ikke lovligt?
Avatar billede mpj Nybegynder
19. juli 2000 - 14:44 #1
Hvad er det egentlig???
Avatar billede sirius Nybegynder
19. juli 2000 - 14:48 #2
abandonware ?
Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 14:49 #3
Det er gamle spil og programmer (har blandt andet set windows 1.0 :), som forretningerne for langt de fleste items ikke kan sælge, da der er kommet langt mere moderne versioner på gaden. Et eksempel herpå kan være spillet Championship Manager 1, udkom i 1993 (tror jeg) - praktisk taget usælgeligt, dog stadigvæk sjovt at spille....

Kim.
Avatar billede mpj Nybegynder
19. juli 2000 - 14:53 #4
også til download eller ???
Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 15:05 #5
Ja, det er meningen med sitet..... :)

Kim.
Avatar billede kermit Nybegynder
19. juli 2000 - 15:09 #6
Copyright på software gælder vist i 50 år ! Ikke sikker !

Umiddelbart skal du have tilladdelse fra producenterne !
Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 15:23 #7
Damn... :)
Avatar billede skott Nybegynder
19. juli 2000 - 15:23 #8
Det er en god ide, tænker tit på de gyldne dage med "GianaSisters" :-)  .jeg ved ikke om det er lovligt men prøv nogle af de her -

http://www.limabandongames.cjb.net/

www.gamlespil.dk

http://home14.inet.tele.dk/depot/

Avatar billede denboj Nybegynder
19. juli 2000 - 16:13 #9
skott// jeg gad godt lige tage en time gianasisters lige her på stedet :-) Eller hvad med Ghost´n Goblins
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2000 - 18:27 #10
http://www.limabandongames.cjb.net/ som ser mest interessant ud virker ikke oghttp://home14.inet.tele.dk/depot/ indeholder demoer af gamle spil og freeware. Det ser desværre ud til at disse download hellr ikke virker. Desværre. Der er noget med en amerikansk lov om, at du må have et stykke softwar på din computer i 24 timer. det er under den regel, at man kan finde mange download rundt om på nettet af komplette spil og andet software.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2000 - 18:28 #11
Udbyderne her i danmark er hurtige til at lukke sådanne sider, hvis indholdet ser ud til ikke at være lovlig, så pas på hvad du laver.
Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 18:34 #12
Hmm, du har nok ret kharder ....
Jeg må nok hellere indhente tilladelse fra rettighedsindehaverne først :)

Kim.
Avatar billede justincase Nybegynder
19. juli 2000 - 19:28 #13
Abandonware er IKKE lovligt. I mine øjne er det til gengæld moralsk forsvarligt.

Jeg har aldrig brudt mig om warez. Jeg holder på at spil/softwareproducenterne skal ha' en chance for at udvikle spil til os. Men eftersom at abandonware er spil/programmer som producenterne ikke sælger eller supporter mere, synes jeg det er helt fint at stille dem til rådighed.

Myt ynglings spil site. Det er dog ikke alle ting der er på sitet. Kun spil som de synes blev undervuderede da de kom frem.
http://www.theunderdogs.org

:)

JustinCase
Avatar billede aller Nybegynder
19. juli 2000 - 20:23 #14
JustinCase:

Jeg deler det synspunkt med at det er moralsk forsvarligt, hvis udviklerne så de click-trackers, som flere "store" abandonware sider kører med, burde de jo nok blive glad for, at nogen syntes deres spil/programmer var så godt, at de fortsat gerne vil spille det...

Men gad vide om de synes det :)

Kim.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2000 - 23:14 #15
JustinCase Fed Site ;o)

Avatar billede skott Nybegynder
20. juli 2000 - 09:18 #16
Skyndte mig hjem og snuppede et slag Golden Axe!!! BAAMMM!!!
Avatar billede downloadcentral.dk Nybegynder
11. november 2011 - 14:43 #17
Det er lovligt på de spil, som producenterne har frigivet som abandonware. Der findes rigtig mange af den type spil her (alle gratis og lovlige): http://spil.downloadcentral.dk/