Avatar billede roundhouse Nybegynder
15. maj 2002 - 10:15 Der er 1 kommentar og
1 løsning

NTSC på PAL-fjernsyn ?

Om de fleste videomaskiner i handlen af blot
nogenlunde god kvalitet kan man læse :

Optageformat : PAL

Afspilningsformat : PAL + NTSC

Betyder det, at man kan proppe et NTSC-bånd i
maskinen, switche fra PAL til NTSC, og så se
båndet på et almindeligt dansk PAL-fjernsyn eller
skal man have et NTSC-fjernsyn tilsluttet.

Eller sagt på anden vis : Sker der en automatisk
intern NTSC til PAL konvertering når maskinen er
i NTSC-afspilnings-mode.

Jeg har, som i nok har gættet, nogle amerikanske
NTSC-bånd som jeg gerne vil se på mit almindelige
gode danske PAL-fjernsyn.

Hvis det ikke kan lade sig gøre med ovennævnte
maskine, så vil jeg gerne vide, hvordan det nemmest og billigst gøres.

Med venlig hilsen, Lars
Avatar billede cpu-seth Nybegynder
15. maj 2002 - 10:31 #1
ja men der er da også forskel på video bånd størrelsen.
men der kan du jo bare købe en omformer! til et par 100kr.
jeg kunne værfald se bånd fra New zealand, med et båndomformer på min video.
Avatar billede steen_e Nybegynder
15. maj 2002 - 11:16 #2
Langt de fleste videobåndafspillere i handelen i dag kan afspille NTSC-bånd, dvs. omsætte NTSC-signalet til PAL, så man kan se det på et PAL-fjernsyn.

Jeg har selv nogle NTSC-VHS-bånd, som jeg har købt i USA, og som jeg under ingen omstændigheder kunne få noget som helst ud af på min gamle videomaskine. Men da mine forældre for et par år siden købte en ny SABA-video (ikke specielt dyr!) kunne den afspille båndene, så jeg kunne se det på mine forældres helt almindelige PAL-fjernsyn.

Kvaliteten er naturligvis ikke i top, da NTSC har færre linjer end PAL, så de vandrette billedlinjer bliver ret tydelige i billedet, men ellers absolut anvendeligt. Lyden er også fin.