Avatar billede groggy Nybegynder
12. maj 2002 - 17:18 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Død harddisk

Jeg er i besiddelse af en IBM GXP60 harddisk på 60GB.

Der skete det forleden at den gik helt død. Jeg sad og kopierede en større
fil (ca. 700-800 MB) over på en anden partitionering på harddisken, hvor
imens computeren lige pludselig gik ned. Da jeg så genstartede den fik jeg
en fejlmeddelelse noget lignende denne: Der opstod en skrive- læsefejl. Tryk
CTRL-ALT-DELETE for at genstarte. Dette gjorde jeg så selvfølgelig. Da den
så startede op igen kom denne fejlmeddelelse:

SMART Failure Predicted on Primary Master: IC35L060AVER07-0
WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A
failure may be imminent.

Jeg prøvede derefter at hente IBM's program (Drive Fitness Test) og teste
min harddisk. Dette gav følgende fejlmeddelelse:
Failure code: 0x72 - Defective Device. S.M.A.R.T. Failure.

Mit umiddelbare gæt er at min harddisk er fløjet til de evige jagtmarker.
Men jeg vil gerne være sikker, før jeg går ned til forhandleren for at få
den byttet, så jeg ikke lige havner med et gebyr, hvis det viser sig at være
noget andet der er galt.

Håber I lige vil hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Groggy
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
12. maj 2002 - 17:20 #1
hmmm - hvis der er garanti på den skal du da ikke betale noget, hvis den ikke er i stykker??!! heller ikke gebyr..
Avatar billede groggy Nybegynder
12. maj 2002 - 17:26 #2
Jo, hvis jeg går op med den, og det viser sig den ikke er i stykker koster det typisk noget der ligner 200-300,-, fordi de har brugt tid på den. Men det er selvfølgelig kun hvis den ikke er i stykker. Også selvom der stadig er garanti på.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
12. maj 2002 - 17:35 #3
Jeg tror at du roligt kan bevæge dig ned til forhandleren og få den byttet.
Avatar billede macmuh Nybegynder
12. maj 2002 - 20:54 #4
Hvor gammel er den. For der er jo 3 års garanti på IBM som du måske allerede ved..
Avatar billede gathond Nybegynder
12. maj 2002 - 21:53 #5
du kan roligt gå ned og få den byttet hvis der stadig er garanti på den :)
SMART featuren på nye harddiske overvåger netop hvad disken laver for at kunne forudsige hvornår den er blevet så dårlig at den snart fejler helt/eller bare delvist, for at give folk et varsel hvor de så kan nå at udskifte disken eller lave en backup af deres data
Avatar billede groggy Nybegynder
12. maj 2002 - 23:03 #6
machmuh >> Den er mindre end et år gammel. Så der er stadig garanti hos forhandleren.

gathond >> Jeg tænkte godt den SMART funktion var noget i den stil. Jeg ville bare lige hellere spørge og være sikker før, jeg ville bruge det som argument.
Avatar billede macmuh Nybegynder
12. maj 2002 - 23:42 #7
Jeg ved ikke hvad problemet kan være på nuværende tidspunkt, men jeg vil gerne prøve at finde ud af det i løbet af et par dage.
Jeg har selv været ude for noget ligende med en IBM 30GB 75GXP. Jeg kunne godt finde den i FDISK men jeg kunne bare ikke formater disken, først efter jeg lavede en LoFormat på den ,som tog godt og vel 10 timer.
Jeg vil gerne sende dig et progr. der måske kan lave din HD med 99.9%... Macmuh
Avatar billede macmuh Nybegynder
12. maj 2002 - 23:44 #8
Håber du kan bruge det, for det er mit bedste bud lige nu.......
Avatar billede groggy Nybegynder
13. maj 2002 - 09:38 #9
Sjovt når du fortæller det om at formatere. Jeg ville prøve at installere windows på harddisken igen, bare for at se en eller anden virkning. Det var fuldstændig umuligt. Det tog mellem 12 og 14 timer at formatere 38% af en partiotion på 10GB.

Jeg tror ikke, jeg vil prøve at lave den. Jeg kører forbi forhandleren idag og får den byttet. Ellers tak for tilbuddet.
Avatar billede macmuh Nybegynder
13. maj 2002 - 12:40 #10
helt i orden...
Avatar billede groggy Nybegynder
14. maj 2002 - 13:31 #11
Den blev byttet uden problemer. Men jeg valgte dog at få en Barracuda IV i stedet for.

Jeg takker jer alle for hjælpen. :)
Avatar billede macmuh Nybegynder
14. maj 2002 - 15:43 #12
Det er også et godt valg af HD, men ikke til RAID.... Det kan de ikke tåle i længden
Avatar billede groggy Nybegynder
14. maj 2002 - 15:56 #13
Ok. Jeg regner heller ikke med at skulle køre RAID. Men af ren nysgerrighed... Hvorfor ikke?
Avatar billede macmuh Nybegynder
14. maj 2002 - 16:16 #14
Segate Barracuda IV er en god HD "Dejlig lydsvag". Men de kan ikke tåle den dataoverførelse der er når du kører Raid....
Derimod ville jeg - DiamondMax Plus D740X - hvis jeg skulle kører Raid, men den "klikker" lidt når den rigtig skal arbejde i forehold til Segate... Jeg håber det var svar på dit spørgsmål ellers må du skrive igen
Avatar billede groggy Nybegynder
14. maj 2002 - 16:18 #15
Det var såmænd svar på alt jeg ville vide... Jeg siger endnu en gang tak. :)
Avatar billede macmuh Nybegynder
14. maj 2002 - 16:30 #16
velbekommen.......