Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 09:37 Der er 20 kommentarer

Øhhh...?#*!!! 2 computer og et netværk

Hejsa!

Hvordan finder de to computere hinanden???

Jeg har et netværksproblem mellem 2 computere, den ene har installeret win98 og den anden har indstalleret winxp.
De er sat sammen gennem en swich.
De er sat op til det samme i worksgroups.
Når jeg pinger deres ipnummer kan comp-xp pinge comp-98 men ikke omvent, men de kan begge pinge hinanden gennem standardgetaway.
De har IKKE samme undernetmaske comp-xp = 255.255.255.0 comp-98 = 255.255.255.128 det har selvfølgelig en betydning men hvordan ændre jeg den og ER DET HELE PROBLEMET??

HJÆLP MIG NU for f... inden jeg bryder fuldstændig sammen
\Dwater
Avatar billede olelar Nybegynder
10. maj 2002 - 09:40 #1
Subnetmasken skal være den samme - ellers er de ikke på samme netværk
Avatar billede olelar Nybegynder
10. maj 2002 - 09:41 #2
Du kan ændre det inde på dit netkort under TCP/Ip protokollen
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 09:45 #3
Hvordan gør jeg det på den computer der er installeret med win98??
Avatar billede olelar Nybegynder
10. maj 2002 - 09:47 #4
Nu kører jeg w2k, men som jeg husker er det ligesådan. Du går ind under netværk og opkaldsforbindelser og finder din forbindelse der. Tag egenskaber på den og derefter egenskaber på TCP/IP protokollen. Derinde kan du ændre det
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 09:47 #5
prøv at se på andersensdataservice.dk og tryk på hjælp. tryk på vis ud for netværk, eller hvad det nu var den hed. Der er kun 2 ponkter intil nu, så det skulle være til at overse. Måske kan det hjælpe dig.
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 09:49 #6
Øhhh...jeg prøver lige
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 09:52 #7
Men ellers er det rigtigt hvad olelar skriver.
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 10:02 #8
oz1cbk>> nope der er ingen hjælp hvis det er gennem en swich, kun hved en direkte forbindelse med et krydset cabel og det er jo ikke lige der sko'en trykker :-)

\Dwater
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 10:04 #9
Nej men du skal ind i egenskaber for tcp/ip og vælge samme subnet maske, så skulle det køre.
Avatar billede zaditor Nybegynder
10. maj 2002 - 10:09 #10
Jeg har haft det samme prob.
Du kan se læse der her: http://www.eksperten.dk/spm/202712
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 10:17 #11
Jeg har ikke netbios på nogle af computerne og det virke fortræffeligt via tcp/ip. Så det er ikke det eneste problem.
Men det kan være det skal være der hvis man vil spille, det ved jeg så ikke. Jeg spiller aldrig.
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 10:43 #12
zaditor>> det er et net af links du har sat sammen der men de giver ikke svar på mit spørgamål
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 10:45 #13
Du skal stadig ind under indstillinger på tcp/ip og rette undermasken så de er ens. Det skal være nok, hvis arbejdsgruppe er ens.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 10:48 #14
Har du f. eks. 192.168.1.10 på den ene og 192.168.10.10 på den anden vil det heller ikke virke med samme undernet adresse.
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 10:58 #15
oz1cbk>>jo jeg kan godt gå ind oprette et nyt undernet nummer, men så fjerner jeg også >hent automatisk en ip adresse<
Avatar billede olelar Nybegynder
10. maj 2002 - 11:04 #16
Har du netadgang på den ene maskine, hvor du har fået en subnetmaske af vide af udbyderen?
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2002 - 12:14 #17
Hvis dit problem er at du har internet på den ene computer og vil koble en mere på kan du ikke gøre det på den måde. Så skal du sikkert have 2 netkort i den ene og bruge den som gateway. Den skal så være tændt for at nummer to kan komme på. Eller du kan seætte dem ens op og så kan du kun køre med den ene ad gangen og den anden skal være slukket. Der er egentlig mange muligheder :-)
Avatar billede sekh Nybegynder
10. maj 2002 - 19:09 #18
dwater: hvis du kan (din opsætning af netværket taget i betragtning) få sat begge maskiner til at køre med samme subnet maske er dette klart at foretrække.
Du har basalt to muligheder, enten: sæt maskinerne manuelt op så de kører med statiske ip adresser, og dermed får du også mulighed for at vælge samme subnet maske til dem. Subnet maskerne og ip'erne skal selvfølgelig "passe" sammen da de ellers ikke vil kunne se hinanden. Fælles subnet maske 255.255.255.0 og ip1: 192.168.10.1 og ip2: 192.168.1.1 vil f.eks. ikke virke.
Den anden mulighed er at du sætter den DHCP server (eller anden type bootstrap server) der nu tildeler dem ip adresser til at uddele samme subnet maske til de to maskiner også. Ved du om du kører med en DHCP server??
Avatar billede dwater Nybegynder
10. maj 2002 - 22:00 #19
seakh>> se nu tror jeg vi nærmer os noget der er brugbart, hvordan får jeg DHCP serveren til at tildele den samme subnet adresse??
Jeg har fået det til at køre både så de begge kan se hinanden og gå på internettet det søgelige ved det er bare at det kan de ikke på samme tid.  :o(
og det er fordi jeg ikke kan tildele dem den samme subnet

Dwater
Avatar billede sekh Nybegynder
10. maj 2002 - 23:31 #20
well..... det kommer helt an på hvad for noget "udstyr" du bruger. Du har nævnt at dine comps sidder sammen med en switch. Hvordan er du forbundet til internettet? er det via noget ADSL og en router eller lignende?