Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
27. april 2002 - 09:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Usynelig mus i X

Det er en bærbar computer problemet er på:
Dell 8100
16mb grafikkort Gerforce2go
Linux: Mandrake
Xfree 4.2xx

Ude i shell'en og under installationen kan jeg fint se min mus, men i X er den usynelig, den virker stadig og kan bevæges rundt, men selve cursor er usynelig eller er der slet ikke.

Nogen der ved hvordan jeg får min cursor tilbage :) ?
Avatar billede otis Nybegynder
27. april 2002 - 09:31 #1
hvilken window manager bruger du ?
Avatar billede magnus_madsen Nybegynder
27. april 2002 - 09:35 #2
GNOME; kde, blackbox, men det er ikke windows manageren :) det er X som ikke viser musen....
Avatar billede tson Nybegynder
27. april 2002 - 19:32 #3
Moderne grafikkort har speciel support for at vise cursoren, som er mindre beregninskrævende. Nogen gange er det ikke ordentligt understøttet, og så kan man ikke se cursoren.

starter du X med startX? Så prøv at starte X sådan her:

startX >x.log 2>&1

Så kan du bagefter læse i logfilen hvordan X blev startet. Prøv at se efter om den forsøger at bruge hardware cursor (HW cursor).

Hvis X starter automatisk når du booter kan du se logfilen (som root) i /var/log/XFree86.*

Hvis den starter med hardware cursor, så kan du overtale den til at lade være ved at rette i /etc/X11/XF86Config-4 (/etc/X11/XF86Config hvis du kører en ældre version af X). Den præcise option der skal tilføjes kan du finde for din driver med man <driver> eller på http://www.xfree86.org. Hvis jeg skal gætte kan du jo prøve at tilføje linien

Option "SWCursor" "true"

i driver sektionen for det pågældende kort i XF86Config-4 (eller XF86Config) filen.