Avatar billede trismegistos Nybegynder
16. april 2002 - 18:30 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket chipsæt og bundkort til P lll 933?

jeg vil godt have nogle råd ang. hvilket chipsæt der er det bedste og hvorfor , ydermere vil jeg gerne have nogle anbefalinger på bundkort på markedet lige nu til en Pentiium 3 933/133 fsb.

Jeg har selv lidt begreb om det men jeg er føler at jeg har stirret mig blind på diverse hjemmesider om chipsæt , overclocking , osv. så ...    give me input....need input....:)

På forhånd tak.

Mvh. trismegistos
Avatar billede hub Nybegynder
16. april 2002 - 18:35 #1
Jeg kan kraftigt anbefale et MicroStar 694 TPro..Det koster ca 800.- og er fyldt med features-alle muligheder for OC etc. Chipset er VIA, men det har ikke givet problemer i den maskine jeg byggede fornylig..
Avatar billede trismegistos Nybegynder
16. april 2002 - 18:36 #2
Jeg skulle nok lige have skrevet at det skal kunne bruge alm. sd-ram.
Sorry....
Avatar billede trismegistos Nybegynder
16. april 2002 - 18:37 #3
hub>>>> ok , sjovt nok sad jeg lige og kiggede på det , jeg er dog lidt i tvivl om Via 694T , da jeg ikke synes at det er optimalt.
Avatar billede hub Nybegynder
16. april 2002 - 18:39 #4
Hmm, ja, heg er heller ikke begejstret for VIA og Intel kombinationen, men denne maskine kører som en drøm, hvad jeg egentlig ikke havde forventet. Kortet oser af kvalitet :-))
Avatar billede trismegistos Nybegynder
16. april 2002 - 18:45 #5
Ok hub , det tager jeg til efterretning.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
16. april 2002 - 21:50 #6
Hvis du skal opgradere til Tualatin senere bliver det i815, SIS635t eller et Via ApolloProXXXt chipset.

Ellers kan de fleste FCPGA1 bundkort benytte en Tualatin P3 med FCPGA2>FCPGA adapter.
Avatar billede mlj Nybegynder
16. april 2002 - 21:57 #7
Jeg ville vælge et Asus TUSL2-C ATX med Intel chipset:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627997

Prisen er 773kr. ;-)
Avatar billede pentium4 Juniormester
17. april 2002 - 05:05 #8
Hvorfor give så meget for en P3, når du kun skal give ca. 300kr. mere for en P4 1.6Ghz Nortwood og som du kan OC til at køre 2100-2400 med den køler som sidder på når du køber en In-A-Box model.
Og det er som priserne er i dag, men P4 skulle falde 20-25% i denne uge og næsten det samme i slutningen af maj og så koster de pludselig kun det halve af hvad de koster i dag. Jeg ved ikke om P3'erne falder lige så meget.
Om du køber M/B til P3 eller P4 er der ikke meget forskel på i prisen.
Jeg har selv for ca. 1-1½ mdr. siden købt en P4 1.6Ghz Nortwood og et Asus P4S333 M/B og 256MB Pc2700 Ram og kører OC til 2128Mhz (16x133/33) med den køler som følger med og jeg har aldrig set den blive over 35°C endnu.

Hvis du ikke har råd til at købe nye ram nu, kan du jo alligevel godt købe en P4 cpu og et M/B hvor du kan bruge dine "gamle" SD-Ram og så senere købe et andet M/B og nogle DDR-Ram når du får nogle flere penge mellem fingrene. Så skal du da ikke ud og "tabe" penge på cpu'en også når du senere vil have noget hurtigere.
Her er et forslag, hvis du vil købe P4 og beholde dine "gamle" ram.
Asus P4B ATX til 1.183kr. http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4b/overview.htm
Avatar billede pentium4 Juniormester
17. april 2002 - 05:12 #9
Nu vil nogen nok sige, at du ikke vil kunne mærke forskel på en P3 og en P4, hvis du vælger at køre med SD-Ram og der er måske heller ikke megen forskel, men hvis du ikke skal give meget mere for en P4 kan man jo lige så godt vælge sådan en.
Jeg fik en forbedring på 127% da jeg gik fra Pc133 SD-Ram til de Pc2700 DDR-Ram jeg har nu. Så hvis jeg var dig ville jeg nok lige vente til P4'erne falder i pris og så samtidigt købe enten Pc2100 eller Pc2700 DDR-Ram.
Avatar billede pentium4 Juniormester
17. april 2002 - 05:17 #10
Meeen hvis du vælger at købe P3, så hold dig til Asus, Soltek eller Abit i nævnte rækkefølge hvad angår M/B. Og prøv at undgå Via-Chipsettet for det læser man meget dårligt om. Det passer bedst sammen med AMD-cpu'er.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
17. april 2002 - 15:29 #11
Tualatin P3 er væsentlig mere effektiv end en P4, og det ser jo ud til at intel har besluttet at videreføre P3 linjen...

Tualatin P3 1266MHz svarer stort set til en P4 1900Mhz, bortset fra at den koster næsten 1000 kr mindre og kan håndtere 64bit Float beregninger uden at miste pusten.

Personligt glæder jeg mig til at lege med en 1400MHz tualatin.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
17. april 2002 - 19:58 #12
Tak for svarene.
Sagen ligger sådan at jeg faktisk bare mangler et mobo for at kunne bygge en 933 Mhz Pentium 3 så jeg overvejer ikke et Pentium 4 board i denne omgang. Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal gå efter i815ep eller et andet chipsæt ( i810 er absolut ikke en mulighed ) og der bliver ikke tale om at smide ddr ram i den heller , den skal bare bygges og så skal den nok hældes ud af døren rimeligt hurtigt så jeg kan få råd til den P4 northwood m 512 Kb l2 cache som jeg jo gerne vil have.....:)
Men jeg bliver da lidt i tvivl om det måske ville kunne betale sig rent teknisk at gå efter Tualatin end Northwood , men det er ikke spm. her.
Jeg ved ikke om jeg tør gå efter et Soltek board da jeg har haft nogle dårlige oplevelser med dem her de sidste par måneder , godt nok med nogle XP boards men alligevel , hvis kvaliteten falder , falder den nok over hele linien hos producenten.
Jeg hælder til Microstar selvom det er et Via 694T chipsæt , da jeg ved at det er et kvalitetsboard , men det ender jo nok med Asus eller Aopen som er min absolutte favorit blandt mobo producenterne.

More input........need more input
:)
Trismegistos
Avatar billede trismegistos Nybegynder
17. april 2002 - 20:03 #13
Foriøvrigt må jeg sige at hvis man har en p4 bør man bruge Rambus ram , synes jeg ,da man får en yderligere hastighedsforøgelse i forhold til DDR-ram og så meget dyrere er de jo ikke.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
18. april 2002 - 06:39 #14
Jamen så lad mig smide et vildcard ind i dit spørgsmål...

Jeg har i en måneds tid leget lidt med et par ECS P6S5AT bundkort baseret på SIS 635/T...

Jeg havde ellers forsvoret nogensinde at røre PCChips produkter igen, men det board virker faktisk reelt nok...

Understøtter både SDRAM og DDRRAM, samt yder ret pænt i forhold til Via Apollo Pro 266. Det understøtter selvfølgelig også Tualatin.

En anmeldelse:
http://www.digit-life.com/articles/sis635ecsp6s5at/

Det har fungeret problemfrit, så jeg har vovet det ene øje og købt mig et til en af mine legemaskiner... Prisen ligger på ca. 700,- ude i det ganske danske land.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
18. april 2002 - 15:28 #15
Tak for input............
Jeg prøvede at lave en nogenlunde retfærdig fordeling af pointene , vurderet efter hjælpsomhedsfaktoren i svarene , så jeg håber at i er tilfredse.
Hub>>>>>> Hvis du vil have point så smid lige en kommentar , så opretter jeg et spm. med point til dig.
Avatar billede hub Nybegynder
18. april 2002 - 16:00 #16
Næh, ellers tak :-))
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. april 2002 - 16:08 #17
Takker for point.