Avatar billede zelexus Nybegynder
14. april 2002 - 11:59 Der er 8 kommentarer

Hvad vil dette sige!

Hey!

Jeg har corellinux på en CD, klar til at installere. Kører i forvejen win98, og vil gerne have valg med at skifte mellem de to styrersystemer hver gang jeg starter maskinen op. Jeg kiggede straks i den store manual som fulgte med, og der var to valgmuligheder for at køre linux og window på samme maskine:

1. Corel linux coexists with another operating system.

2. Corel linux resides in the same disk space as MS-DOS or Windows.

Hvad for en af det to muligheder skal jeg vælge for at kunne vælge mellem og starte windows eller linux op, når jeg tænder maskinen? Hvad er lettest og have med at gøre?
Avatar billede razor Nybegynder
14. april 2002 - 12:04 #1
Den første
Avatar billede zelexus Nybegynder
14. april 2002 - 13:08 #2
Hmm, hvordan kan du være så sikker på det? Den anden lyder da også fornuftig?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
14. april 2002 - 14:07 #3
corel linux?? vidste ikke, at der stadig var nogen, der gad spilde deres tid på det...
Avatar billede langbein Nybegynder
14. april 2002 - 14:10 #4
Den første forutsetter vel at du har en ledig disk partisjo for Linux.
Den annen plasserer i all enkelhet Linux på windows sitt filsystem (fat 32). Hvis du vil ha muligheten til å slette det hele etterpå slik at maskinen blir slik som den var så er vel den annen alternativet. På den annen side så kjører vel Linux vanligvis ikke særlig bra på fat. Den første er vel den som gir "dobbeltboot". Forutsetter ledig diskpartisjon for installasjon av Linux filesystem (Som windows ikke er i stand til å lese.)
Avatar billede zelexus Nybegynder
14. april 2002 - 15:56 #5
Hvordan laver man den partion. Jeg ville forsøge at installere, men jeg kunne ikke vælge den første mulighed. Det må vel være fordi jeg skal forbederede min hardisk i windows først.
Ved godt det er lidt af et newbie spørgsmål, men et sted skal jeg jo starte.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. april 2002 - 16:14 #6
Ja, hvis det ikke gikk med den første så mangler du nok en ledig partisjon. (Men da kunne du eventuelt ha valgt alternativ 2 nokså risikofritt.)

Slik som jeg pleier å gjøre det når jeg skal opprette en disk med 2 eller flere partisjoner, så pleier jeg faktisk å slette hele harddisken og så dele den opp i to eller flere partisjoner ved hjelp av "fdisk". Der etter så formaterer jeg og installerer windows på den ene partisjon mens den annen står ledig til Linux. Til sist kommer linux på plass.

Det finnes også programmer som kan flytte på partisjoner eller som kan frigjøre plass til nye partisjoner for eksempel "partision magic" eller noe slikt, uten at de orginale data går tapt. Kommersiell programvare som koster penger.

Hva med å lage en prøveinstallasjon først på Windows partisjonen før du eventuelt går til det skritt å slette hele harddisken for å opprette en Windows og en Linux partisjon.

Går ut fra at du ikke har noen ledige partisjoner på din harddisk som ikke er i bruk. I så fall så vil du kunne installere Linux på denne.

Enkleste løsning for å komme i gang bør ellers være i første omgang alternativ 2. Da vil din Windows i alle tilfeller fortsatt være intakt.
Avatar billede zelexus Nybegynder
14. april 2002 - 16:43 #7
Har forsøgt med nr 2 mulighed. Installationen gik fejlfrit. Jeg startede linux fra MS-DOS, men så opstod roblemet. Musen virker ikke. Eller det vil sige, det gør den, man kan bare ikke se den. Ved du hvad der er galt. Jeg vil helst prøve den 1. mulighed. Den lyder mest sikker. Jeg er klar til at formatere min harddisk hvis det er nødvendigt.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. april 2002 - 17:42 #8
Ja, da må du ikke bare formatere, først kjøre "fdisk" og dele opp i partisjoner og så formatere den ene partisjon. På med Windows. Så installere Linux på den annen partisjon (Linux finner som oftest ut av dette selv mht videre partisjonering, formatering til linux filesystem osv.)