Avatar billede oledr Nybegynder
09. april 2002 - 11:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med sortering

Hej

Jeg har et underligt - men meget generende - problem.

Jeg plejer at udskrive etiketter sorteret efter postnumre. Etiketterne laver jeg med en rapport der baserer sig på en forespørgsel der udvælger de nødvendige poster og foretager sorteringen.

Nu er sorteringen imidlertid holdt op med at virke! Og uanset hvor i systemet jeg forsøger at fjerne sorteringer og filtre vil programmet ikke makke ret.

Uden sortering burde den vel også sortere efter id-numre (?) hvilket den heller ikke gør. Standardsorteringen er noget andre - jeg kan ikke gennemskue hvad.

Kender nogen problemet, eller er der alternativt nogle der kender til en pålidelige, billig acces-konsulent til et par timer i det indre kbh.

Venligst,
Ole

Avatar billede proaccess Nybegynder
09. april 2002 - 11:43 #1
Du skal åbne rapporten i design-view, og kigge på Gruppering/Sortering...
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. april 2002 - 11:44 #2
Menuen "Vis" - punktet "Sortering og gruppering"

Dér bestemmes hvilken rækkefølge, som bruges !
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. april 2002 - 11:50 #3
Hvis der intet står - så skal du vælge dit postnummer-felt i den øverste combo-boks, og derefter vil der blive sortéret efter dette...
Avatar billede oledr Nybegynder
09. april 2002 - 11:51 #4
Tak...

Tænk at det var så simpelt - kan du anbefale en god manual?
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. april 2002 - 11:54 #5
Det er altid svært uden at kende dit niveau, men de små hæfter fra posthuset er altid gode til at klare den slags problemer...

Ellers er der jo altid www.eksperten.dk
Avatar billede oledr Nybegynder
09. april 2002 - 14:10 #6
Jeg er på udvidet begynder men kan godt forstå en manual - og er dødtræt af, at posthushæftet kun skriver om de 'guides' der allerede ligger i programmet.
Avatar billede proaccess Nybegynder
09. april 2002 - 14:16 #7
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med konkrete titler... men hjælpe-funktinen i Access er også temmelig omfattende (men ikke altid lige let at forstå)

Eksempelvis kan nævnes "Indhold og index" hvor du så går ned under "rapporter, sortere poster" og der kommer en masse indlæg frem - herunder "Sortere poster i en rapport", som giver en guidening i netop dit problem.