Avatar billede brosnjikov Nybegynder
07. april 2002 - 20:40 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Linux server walkthrough

Jeg skal sætte en server op herhjemme med Red Hat Linux 7.2 - men jeg har ikke rigtig nogen erfaring med Linux.
Jeg søger en walk-through med alle de programmer, der skal bruges til en server, der kan følgende:
1. Opsætning af Red Hat 7.2 fra bunden
2. Deling af mapper med Windows maskiner - helst med brugernavn/kodeord
3. NAT- og proxyserver med firewall
4. DNS server og Apache med PHP og MySQL
5. Evt. mailserver
6. Andre gode/sjove utilities

Jeg er ligeglad om det er på dansk eller engelsk.
På forhånd tak
Avatar billede thomasledet Nybegynder
07. april 2002 - 21:00 #1
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
07. april 2002 - 21:04 #2
SSLUG har jeg kigget på - men ikke de andre - lader spørgsmålet stå åbent for at tillade evt. andre links.
Tak for besvarelsen - glæder mig til at kigge på det
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2002 - 21:19 #3
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. april 2002 - 09:18 #4
de ting du beskriver lærte jeg her
www.linuxnewbie.org
Avatar billede whynot Nybegynder
09. april 2002 - 15:25 #5
Jeg har ALDRIG fundet en eneste how to side som havde alle svar.. tilgengæld har jeg fundet MANGE med fejl og ufuldstændige gennemgang af procedurer som ikke virker hver gang.. mit råd er at prøve dig frem og kombinere råd fra flere links/sites og lave dit eget how-to-dokument.

1. Opsætning af Red Hat 7.2 fra bunden...
iso filen finder du her.. ftp://linuxserv.uga.edu/unix/linux/redhat/redhat-7.2-en/iso/i386

2. Deling af mapper med Windows maskiner - helst med brugernavn/kodeord
Du skal bruge Samba server ... og du bliver nødtil at kombinere flere websites og kan ikke nøjes med én.. jeg foreslår du anvender hvad www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html
kan give dig...derefter søger du til samba's officielle hjemmeside for ALLE detaljer.

3. NAT- og proxyserver med firewall
...igen www.sslug.dk/linuxbog/sikkerhed/bog/index.html
og derefter søger du på newsgroups om de ting som driller..
4. DNS server og Apache med PHP og MySQL
...apache, php og mysql bliver opsat automatisk med install af 7.2.. dns kan du håndtere ved langt hen af vejen ved at benytte linuxconf (den er hverken fed eller fyldest gørende..men fungerer)

5. Evt. mailserver
... tag og installér qmail og følg anvisningerne på: http://lws.dk/kategori/4
(den er dansk :)
6. Andre gode/sjove utilities
....sig frem og det skal ske ;)

....rigtig god fornøjelse.. .men iøvrigt.. husk at linux INGEN let start har... linux er som sprog.. man lærer det kun hvis man prøver at bruge det.!

God fornøjelse :)
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
10. april 2002 - 15:21 #6
Takker for nogle gode besvarelser. Glæder mig til at komme i gang =)