Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 16:11 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Undervisning i Novell

Er der nogen steder man kan blive undervist i Novell?
Evt noget fjernundervisning?

Hvilke bøger bør man se efter hvis man vil lære grundprincipperne og senere lidt mere advanceret Novell (Server)?

Jeg kunne enormt godt tænke mig at stifte nærmere bekendtskab til dette system.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 16:16 #1
@-TEAM afvikler kurser i Novell NetWare.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 16:17 #2
Her kan du også blive certificeret .... et-eller-andet-som-jeg-ikke-kan-huske-hvad-hedder
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 16:18 #3
Erh .. nogen link med priser, information og såen ? :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 16:23 #4
Link til hjemmeside: http://www.a-team.dk/. Her kan du ihvertfald komme i kontakt med dem. De har til huse i Birkerød. Eller det havde de, da jeg var på kursus i VB og Novell NetWare.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 16:24 #5
Og de er dygtige. De hyrer også konsulenter, som er meget pædagogiske og kan lære fra sig, hvis de tilbyder kurser, hvor deres eget personale ikke kan være med.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 16:26 #6
Okay .. jeg kan se at de også har location i Kolding .. jeg er selv fra Vejle, så det ville nok være en fordel. :)
Jeg kan godt nok ikke lige se at de underviser i Novell, men jeg må jo lige prøve at give dem et ring.

Hvis de gør, får du lige point.
Andre forslag er meget velkomne indtil da. :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 16:27 #7
10-4. Held og lykke :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:01 #8
A-Team er rimelelige... men jeg mener ikke de er de bedste. Personlingt har jeg haft bedre erfaringer med både Superusers (www.superusers.dk) og Azlan (www.azlan).dk. Begge steder synes jeg virker mere professionelle og kompetente.

Til A-team's forsvar kan man sige, at de går lidt højere på i det sociale. Men når jeg er på kursus, er det for at lære... ikke socialisere.

Superusers har ABSOLUT det bedste frokostbord... det tæller naturligvis også lidt. ;)

Det skal lige siges at jeg med tiden har taget MANGE Novell kurser. Hvis du er nybegynder, mener jeg faktisk du bør kaste dig over en CNA med det samme (Certified Netware Administrator). Den er ikke svær, men giver et godt indblik i Netware. Både på server og klientsiden.

NanoQ
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 18:42 #9
Hej nanoq!

Det er så ikke mit indtryk af @-team. Synes de er professionelle og knaldhamrende dygtige. Men det er nok individuelt hvordan man oplever det. Vi havde Bjørn, hvis han siger dig noget?

Og tak, det var lige nøjagtig Certified Netware Administrator jeg mente. Hvad er det den anden hedder? Certified ....?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:45 #10
CNE... Certified Netware Engineer...

Den har jeg også...

Jeg tog et par kurser hos A-team... men jeg droppede dem pga. utilfredshed...

Hvis det er den Bjørn jeg tænker på, har du ret... han er dygtig... han var én af dem der tog med fra Azlan, da A-team blev etableret.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 18:51 #11
Ok. Jeg har så kun gode oplevelser fra @-TEAM. Men jeg har også kun været på 2 kurser hos dem. Men det var prof og meget givende i begge tilfælde.

SuperUsers og Azlan er også ok :o)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 18:52 #12
Jeg kyler sq lige et par ektra point på .. så kan i få lidt hver :)

Hvilke kurser skal jeg gå efter, hvis jeg vil lære om en Novell Server (jeg aner ikke engang hvad version :o( ..)

Jeg er ikke interesseret i et eller andet advanceret gejl, men bare administrering af en Novell Server .. lidt på samme niveau som man får ved at bruge en Windows NT Server igennem et par år, hvis i forstår hvad jeg mener. :o)

Hvor kan jeg på en Novell Maskine se hvad version den er?
Jeg har _aldrig_ arbejdet med en Novell ..

Men jeg har set at den nogen gange står i konsol og andre gange i en dos-lignende menu, hvor man kan se antal tilkoblede brugere og sådan ..

(Jeg ved godt at jeg lyder som en tumpe .. men jeg er altså kun vandt til at arbejde med MS produkter, og vil nu gerne udvide mit kendskab.. Jeg kender dog til at arbejde med Novell Netware klienter på Win 95/98 maskiner)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 18:55 #13
Nå ok .. en CNA! :D

Men jeg skal jo lige finde ud af hvilken version jeg skal gå efter. :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 18:56 #14
Du skal starte med kursus N560 - NetWare 5.1 Administration

(hvis du kører Netware 5.1 - ellers skal du naturligvis vælge den der svarer til din version)

Derefter går du videre til "Advanced Administration"

En beskrivelse af kurset: http://www.azlan.dk/training/courses/kursusbeskrivelser/Novell/N560.doc

NanoQ
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 18:58 #15
Hov .. jeg kan lige se at jeg har et par af deres CD'ere liggende her.
Det er vist en 4.11 :o)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 18:59 #16
Delegates are required to meet the following prerequisites:
• Have a basic understanding of personal computers, operating systems, and network technology; experience with DOS; and a working knowledge of Windows 95 or Windows NT Workstation.

Kanont .. her kan jeg være med! :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 19:00 #17
uh.. så har du muligvis et problem... jeg er ikke sikker på de stadig har 4.11 kurser på programmet... men giv dem et ring, for at være helt sikker...
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 19:00 #18
.. tør man overhovedet spørge hvad et sådan kursus på de der 5 dage koster?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 19:01 #19

Prisen svinger IKKE ret meget fra udbyder til udbyder...
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 19:01 #20
Er der forresten stor forskel på udseendet af en Novell 4.11 og så 5 og 6'eren? :) <-- newbie
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 19:02 #21
Ja og nej... i Netware 5 bliver ConsoleOne introduceret... en grafisk javabaseret brugerflade... men ellers ligner de da hinanden ganske meget..
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 19:09 #22
Okay .. vil det med andre ord sige at jeg burde kunne administrere en Novell 4.11 SB hvil jeg har lært at adm. en 5? :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. april 2002 - 19:10 #23
Ja... der er ting der er anderledes... men du vil have den rigtige indgangsvinkel. Gør du opmærksom på at du bruger 4.11 på et kursus, plejer underviserne være flinke til lige at bemærke når der er forskelle.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. april 2002 - 19:38 #24
Lyder jo kanont .. :)
Så skal jeg bare ud og opdrive små 15,000 kr :D

I skal have mange tak for jeres tid og råd!
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. april 2002 - 19:40 #25
Mange tak for point. Jeg har ikke lige fulgt med, men jeg kan se nanoq har fulgt din forespørgsel helt til dørs :o)
Avatar billede drdam Nybegynder
17. maj 2002 - 12:19 #26
Ang. undervisning og test, så kan du tage testene hos Qualitynet (www.qualitynet.dk) - her kan man også købe Novell undervisning i form af workshops.
Avatar billede larspiil Nybegynder
01. juli 2002 - 16:02 #27
Mht. til at se hvilket version af netware du kører, så tryk CTRL-ESC når du står ved konsollen, vælg "system console" og skriv version og enter. Så kommer det.....(:-))