Avatar billede bullit Nybegynder
02. april 2002 - 20:19 Der er 11 kommentarer

boot failure på nysamlet p4 maskine

Jeg har lige samlet en ny maskine med følgende elementer:
Intel D 850 MV Mainboard
Intel P4 Northwood 1.8 ghz
2x 256 kingston rdram
120GB Western Digital HD
Matrox 450 skærmkort
Liteon 32x12x40 brænder

Når jeg tænder maskinen ser jeg først INtel logoet hvorefter jeg modtager fejlmeldingen : boot failure, system halted
Derfra kan jeg ikke komme videre. INgen bip lyd eller noget (det har vel noget at gøre med at jeg ikke har sat den lille højtaler i kabinettet. Der er vist en lille højtaler på selve bundkortet.)
Jeg håber nogen kan hjælpe, da intels support ikke er den bedste.
På forhånd tak
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
03. april 2002 - 04:15 #1
Check om keyboard, skærm og mus er sat til...

Derefter om BIOS er sat op til starte på det relevante drev...

Hvis du ikke kan komme så langt, så forsøg at resette BIOS

- Det var de nemme løsninger... Hvis det ikke gør det, så er der stadig et par mere avancerede løsninger, men dem gemmer vi lige ;-)
Avatar billede bruno25 Nybegynder
03. april 2002 - 05:01 #2
Hvilket styresystem?  Jeg mener der er noget med, at Win XP ikke er glad for HD på over 100GB
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
03. april 2002 - 08:29 #3
Kontrollere evt ram'ne. De kan lave fejl.
Hvis du kan komme ind i BIOS, så prøv evt at loade default settings. Eller gå ind og sætte dem manuelt.
Avatar billede sukos Juniormester
03. april 2002 - 08:30 #4
bruno25->Der er vist ikke noget styresystem!

Foruden som mindblower28 skriver, så tjek at dine jumpere også sidder rigtigt
Avatar billede fastwrite Nybegynder
03. april 2002 - 08:49 #5
bruno25 - jeg har også en Western Digital 120GB (med 8MB cache), og det er en drømme harddisk. Win XP kører den mere end fint!

Gå i bios og sæt opstarten til dit A-drev, smid en XP-diskette i, og se om computeren kan starte op på denne måde.. du kan finde drivers how www.bootdisk.com
Avatar billede gpa Nybegynder
03. april 2002 - 09:22 #6
Pil alt fra og start op med kun det minimale.
1 x ram, grafikkort, floppy og se hvad der sker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2002 - 11:15 #7
er der jumpere hvor man kan sætte hastigheden på CPU, så slå den mulighed fra og lad bios selv finde den.
Avatar billede bullit Nybegynder
03. april 2002 - 12:21 #8
tak for alle svarene, jeg har dog løst problemet, ved at få den til at boote på win xp pro cdén og derigennem installere windows.
Nu er et andet problem desværre opstået: den kan ikke læse fra diskettedrevet. Jeg har prøvet at skifte kabler og til et andet drev, men intet hjalp. Jeg sætter den til at boote på en diskette men den ignorere og starter istedet windows. Inde i windows kan den ikke læse fra drevet. Den giver følgende melding: no id address
håber nogen kan hjælpe med det nye problem
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2002 - 12:34 #9
lyser lampen på floppydrevet, lyser det konstant skal du vende controllerkablet til floppyen, virker det ikke er den sandsynligvis defekt.

_Får du en fejl 40?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. april 2002 - 12:35 #10
floppydrevet skal selvflg. være Enablet i bios.
Avatar billede bullit Nybegynder
04. april 2002 - 15:02 #11
tak for alle svarene, men jeg har løst begge problemer selv.