Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 19:52 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

EØ - afslutningsskema

Jeg har nogle spørgsmål angående efterposteringer i et afslutningsskema.
Hvordan bogføres følgende:

Hvis der ved en fejl er overført 44030 for lidt til vareforbrug.

Der er tilskrevet renter og provision 9000 kr.
Avatar billede disky Nybegynder
17. marts 2002 - 19:54 #1
hvis der er sket en fejl, laver du en modpostering, der tilbage fører pengene, med en reference til fejlen.

den med renter, aner det ikke
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2002 - 19:59 #2
det kommer ligsom an på hvad der er tilskrevet renter og provision til

mvh.questis.dk
Avatar billede janvogt Praktikant
17. marts 2002 - 20:01 #3
Vedr. vareforbrug skal du ikke ompostere. Hvis der er overført for lidt skal du bare overføre noget mere.

Vedr. renter og provision så skal det krediteres bankkontoen og debiteres kontoen for renteudgifter.
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:03 #4
Kender ikke dine kontonumre, men der findes under resultatopgørelsen to konti, hvor renter føres - hvad enten det er en indtægt eller omkostning.

Hvis der er overført for lidt til vareforbrug, overfører du bare det manglende til kontoen for vareforbrug - altså debetere du bare 44.030 kr., hvis du har skrevet rigtigt og jeg tilsvarende har forstået det rigtigt!
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 20:04 #5
Der skal altså kun debeters 44030 på vareforbrug og ikke mere?

Den fulde tekst til spørgsmålet om renter og provision: Ifølge et kontoudtog fra banken er der tilskrevet renter og provision 9000 kr.  for oktober kvartal
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 20:08 #6
Pts fordeling: I skal have tak for hjælpen alle sammen

Eftersom jan Vogt svarere på begge spørgsmål for han 8pts.
resten af pts. bliver fordelt imellem jer.
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:09 #7
Så kreditere du bare 9.000 kr. på kontoen for renteindtægter og debetere på kontoen for bank, folio.
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:13 #8
Håber ikke for dig, at du gør som Jan Vogt skriver.. så bliver dit resultat ikke rigtigt. En renteindtægt ryger i kassen - altså bliver det til et aktiv for virksomheden. Hvis du fører det som Jan Vogt mener, så vil det blive til en gæld for dig.
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 20:14 #9
Der er ingen bank folio, men der er giro kontoen og Kassekredit. På kasse kredit-kontoen er der allerede krediteret 50.000 pga en anden fejl postering. Hvad skal jeg så gøre??
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 20:18 #10
Tak dicktaid !!!

Du svarede på mit spørgsmål inden jeg nåede at skrive det.
Men er der ikke rente omk.???
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:30 #11
Undskyld.. jeg havde overset at det var renter og provision!! Så er der selvfølgelig tale om en renteomkostning.
Avatar billede janvogt Praktikant
17. marts 2002 - 20:31 #12
>dicktaid
Nu kender jeg ikke din baggrund, men jeg har været revisor i mange år, så jeg burde vide, hvad jeg taler om :-)

For det første vil en renteindtægt ALDRIG ryge i kassen! Den vil såmænd bare blive tilskrevet din bankkonto, præcis som du kender fra din egen private bankkonto.

For det andet er der her ikke tale om en renteindtægt, men derimod en renteudgift. Når man snakker indtægter, er der nemlig ikke noget, der hedder provision.
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:32 #13
Så debetere du selvfølgelig på kontoen for renteomkostninger og kreditere på kontoen for den kassekredit!

Fra hvilken bog er opgaven du sidder med?
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:34 #14
Nej, det har du nemlig fuldstændig ret i. Heldigvis nåede jeg at opdage det selv, inden du fik skrevet.. så muligvis jeg har reddet en smule af min ære der!?
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:37 #15
.. kassen var mere en slags slang - istedet for at skulle skrive bank, folio!
Avatar billede janvogt Praktikant
17. marts 2002 - 20:37 #16
Tjah, man må jo lære så længe man lever :-)
Fortsat god weekend!
Avatar billede janvogt Praktikant
17. marts 2002 - 20:38 #17
Underlig slang, hvor kommer du fra?
Avatar billede casper2 Nybegynder
17. marts 2002 - 20:44 #18
Jeg sidder med et eksamenssæt fra et tidligere år (HHx1) problemet er at jeg ikke kan kreditere på KK da der allerede er krediteret 50.000 i forbindelse med.

f) et afdrag på langfristede finanslån på 50.000 er fejlagtigt registreret som et fradrag på kassekreditten.

Her går jeg udfra at der skal krediteres 50.000 på KK og de skal debiteres på langfristede lån. er dette forkert??
Avatar billede dicktaid Nybegynder
17. marts 2002 - 20:47 #19
Du må da give mig ret i, at det er hurtigere at skrive kassen end bank, folio! Men for at give igen, så er renter ikke en udgift, men en omkostning. En udgift opstår i det øjeblik virksomheden skaffer et produktionsmiddel. En omkostning når dette middel forbruges.. så du kan se, man kan let lave fejl når det skal gå hurtigt!

.. men i lige måde, du må også have en god weekend!