Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
14. marts 2002 - 15:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

CPU ratio <-> Mhz ... jeg fatter det ikke

Hejsa...

Jeg håber at der er nogen der kan løse mit problem.
Jeg har lige fået samlet min nye computer, men der mit motherboard kan kun opfatte min processer som en 1100 processer, skønt det er en XP 1700 processer. Det er lidt ærgeligt... Det kan jeg ikke forstå.

Jeg har instillet min jumpers til at mb selv skal finde hastigheden på processoren, men det virker egentlig ikke.

Så er mit spørgsmål. Der står i den tabel en masse forskellige jumper instillinger, men de relatere kun til en CPU ratio, og jeg ved ikke hvilken cpu ratio at min processer har? Hvordan kan jeg finde ud af det?
Jeg kunne godt sidde og lege med de forskellige jumper indstillinger, men jeg ved ikke hvor godt CPU'en har af det?
Eller skal jeg bare opdatere min bios? Jeg er lidt nervøs med opdatering af bios, da jeg har hørt mange historier om dette, hvor det ikke er gået så godt.

Håber der er nogen der kan hjælpe..

mvh
Thomas
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
14. marts 2002 - 15:41 #1
Jeg ville opdatere BIOS til seneste version. Hvis dette ikke virker, så lav et nyt indlæg med ALLE specs. om din computer.

Mvh. Jan (Der ikke er såååå ræd for BIOS opdateringer)
Avatar billede mcfrede Nybegynder
14. marts 2002 - 15:42 #2
BIOS-opdateringer er ALTID gået godt for mig, og det er måske også der dit problem ligger, så prøv først at opdatere din bios.
Desuden kører en XP1700+ ikke ved 1700 MHz, men noget lavere!
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2002 - 15:43 #3
Du skriver ikke hvilket board du har! Men: (måske :o) )

Jumperne på boardet sætter du så det er bios-bestemt hvilken hastighed cpu og ram arbejder med.

Inde i din bios er der et sted som hedder noget med "advanced..."

Her har du mulighed for at sætte "CPU speed" til auto eller manual.
Hvis du bruger AUTO finder den måske selv ud af det.

Hvis du sætter den til MANUAL, skal du sikre dig at
"CPU Frequency Mutiple" gange "CPU Frequency (MHZ)" = Processorhastighed

Men skriv gerne hvilket board du har.
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2002 - 15:44 #4
EN XP1700+ , kører den ikke som 1400Mhz?
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2002 - 15:45 #5
Er det et ASUS-board?
Avatar billede stoltenborg Nybegynder
14. marts 2002 - 15:48 #6
XP 1700+ kører med 1466mhz

Mvh. Jan
Avatar billede praetorian Nybegynder
14. marts 2002 - 15:50 #7
CPU ratio, er det faktor som din Bus ganges med for at nå den hastighed din CPu den har.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
14. marts 2002 - 16:03 #8
Hvis en XP1700+ kører 1466 MHz gælder følgende indstillinger:
Multiplier:  11
FSB      : 133
...da multiplier x fsb er lig processorhastighed.
Så skal du bare lege lidt med dine jumpers!
Avatar billede halifax Nybegynder
14. marts 2002 - 17:47 #9
Du skal formentlig ikke ændre jumper for cpu ratio. Den er formentlig sat til 11 og der skal den blive. Det er multiplier. Og du er jo ikke igang med at overclocke for at sætte en højere multiplier, vel?
Den anden indstilling som skal gøres for at bestemme cpu clockfrekvensen er formentlig en bios indstilling. Du nævner ikke hvilken bios du har, men for nogle bios hedder punktet HOST CLK. Det skal sættes til 133MHz. Det er bundkortets clockfrekvens, også nogle gange benævnt 266MHz FSB, da der kan udføres to instruktioner pr. clockslag. 133x11=1466MHz (1700+) mod 1100MHz som du kører mu, hvor bundkortet kun er indstillet til 100MHz FSB.
Avatar billede karlslund Nybegynder
15. marts 2002 - 08:53 #10
Svaret er rimeligt ligetil.

Du skal i BIOS-opsætningen vælge 133 MHz FSB, kontra de 100 MHz FSB den står til nu. Det er under "Advanced" hvis du har en AwardBIOS (det benytter de fleste boards idag).

Bundkortene defaulter til 100 MHz da det kan alle AMD processorerne køre med, og man skal så lige selv rette det i BIOS.

Når du lige tænder maskinen, taster du DEL-knappen et par gange til du ender i BIOS-opsætningen.
Avatar billede tkorsgaard Nybegynder
15. marts 2002 - 13:02 #11
Halifax...

Du er dagens mand i skysovs ... nu kører jeg 1466 mhz..
Tusind tak!!

Thomas
Avatar billede halifax Nybegynder
15. marts 2002 - 14:17 #12
Tak for de pæne ord, og tak for point.  :)