Avatar billede monne2000 Nybegynder
06. marts 2002 - 11:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XML ?

Jeg synes hele XML begrebet er lidt diffust. Det bruges til at beskrive data, men er det alt. Jeg kan ikke rigtig se fidusen i at benytte XML. Præsentationslaget bliver væsentligt nedprioriteret i forhold til funktionalitet. Eller har jeg ikke fattet noget ??
Hvilke firmaer bruger XML pt.??
Avatar billede simonia Nybegynder
06. marts 2002 - 11:21 #1
http://www.gratisland.subnet.dk/

Under vareprøver kan du få en gratis bog om XML.
Den er ret omfattende og temmelig god, jeg har den selv.
Avatar billede nute Nybegynder
06. marts 2002 - 11:35 #2
XML er en plattformuavhengig "datacarrier".

Du nevner at presentasjonslaget blir nedprioritert i forhold til funksjonalitet. Det er ikke forskjell på å bruke XML og database i fremvisning av data, men fordelen ligger blandt annet i at man kan transportere valide data fra platform til platform/site til site.

w3schools har en ellers fornuftig tutorial til XML:
http://www.w3schools.com/xml/xml_whatis.asp

Det er ingen sites som benytter ren XML idag (ihvertfall ingen med respekt for seg selv). De benytter gjerne XML som lagringsmedium  og datatransportør, men du finner særdeles få sites hvor .xml er filformatet. Disse sites vil kun fungere i IE (og kanskje i NS6)

/nute
Avatar billede barlach Nybegynder
06. marts 2002 - 11:41 #3
du har ret i at xml bliver brugt til at beskrive data. Præsentationen af dataen afhænger af hvad du bruger til at parse det med. På www kan man f.eks. bruge PHP til at parse det med og få det vist i html. Dermed kan du få det præcist som du vil have det. Ligesom hvis du havde taget det fra en db. Det kunne også være at du ville hente dataen ind i en applikation og så er det jo applikationen der står for præsentationen. Det der kan være forvirrende er hvis du bruger xslt, xsl osv. til at vise det på nettet. det er nyt og bliver ikke rigtigt understøttet endnu.

du kan læse mere om xml her : http://www.w3schools.com/xml/default.asp
Avatar billede barlach Nybegynder
06. marts 2002 - 11:44 #4
...så ikke nute's indlæg...

mht til brug af xml

www.koldingbilletten.dk bruger php til at parse xml data. dataen kommer fra et billetsystem der generere xml.
Avatar billede nute Nybegynder
06. marts 2002 - 11:47 #5
barlach >> "På www kan man f.eks. bruge PHP til at parse det med og få det vist i html." - normalt benytter man en XML parser. Hvis man bruker PHP, ASP, JSP eller andre scriptspråk, så blir det ufattelig bøvlet.

"Det der kan være forvirrende er hvis du bruger xslt, xsl osv. til at vise det på nettet." - normalt benytter man xsl(t) til  å formattere sin XML, noe som er *fullt* understøttet ved bruk av en XML parser.

"det er nyt og bliver ikke rigtigt understøttet endnu" - Det som ikke er understøttet er at browsere kan parse xml og xsl(t) forpresentasjon. Dette er det kun 6. generasjons browsere som understøtter

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
06. marts 2002 - 11:48 #6
hmm...det var da en merkelig poengfordeling :-|
Avatar billede simonia Nybegynder
06. marts 2002 - 11:51 #7
jo deeeet:)
Avatar billede barlach Nybegynder
06. marts 2002 - 11:51 #8
nute>> det bliver sq da ikke bøvlet??! og php bruger SAX til at parse med...altså en XML parser. Og det gør man netop fordi browserne, som du selv skriver, ikke selv kan parse xml.
Avatar billede barlach Nybegynder
06. marts 2002 - 11:52 #9
nute>> enig...jeg skrev vel egentlig henad hvad du skrev ?
Avatar billede nute Nybegynder
06. marts 2002 - 11:56 #10
barlach >> nettopp ;)
Avatar billede knf100 Nybegynder
23. november 2004 - 14:02 #11
Kik evt. på følgende link: www.thecodeproject.com, det er gratis at blive medlem, og så kan man hente en hel del kode eksempler. Artiklerne kan man dog læse uden. Der er emner om alt muligt, i alle sværhedegrader.