Avatar billede 3330 Nybegynder
01. marts 2002 - 13:26 Der er 10 kommentarer

kan en virus smadreen com. helt?

kan en virussmadre en com. helt, eller kan man bare geninstallere styringsprogran igen!?
Avatar billede prodic Mester
01. marts 2002 - 13:33 #1
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/cih.html

Et eksempel på en rigtig skidt payload fra en virus. Den kan ødlægge din BIOS, så den kræver en teknisk bistand.

Så jow - det kan lade sig gøre.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2002 - 13:36 #2
geninstallere, skulle altid være muligt.

Nogle vira kan være hårde ved diske, men jeg tror ikke jeg til dato har hørt om den der har mistet hardware til en virus.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2002 - 13:38 #3
Det er rigtigt, BIOS kan blive sveden, og det kræver udstyr og viden at rettet det, men som sagt har jeg ikke hørt om nogen der er blevet ramt.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. marts 2002 - 13:40 #4
I de gode gamle Amiga tider eksisterede der faktisk en virus der kunne svitse ramkredsene af.

Husker jeg ikke helt galt, var der et cpustyret relæ til styring af strømmen. Denne kunne man få til at lede en fejlstrøm gennem systemet der brændte rammen af :)
Avatar billede fuldstop Nybegynder
01. marts 2002 - 14:02 #5
HA, den virus prodic nævner havde jeg på min gamle 133 MHz computer, men nåede heldigvis at sælge den til min far inden den gik i "udbrud". Og ganske rigtigt BIO's blev ødelagt *s*.
Avatar billede goulduck Nybegynder
01. marts 2002 - 14:24 #6
Jeg tror ikke at man kan lave en virus som laver uoprettelig skade...

Det er kun på software plan, at man kan smadre.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. marts 2002 - 14:33 #7
"1998 saw some major developments in the anti-virus field. The time lag between a virus being written and it showing up in Edinburgh is shortening; Dr Solomons - the anti-virus software we use here at the University of Edinburgh - was acquired by Network Associates. And a virus was discovered that could damage hardware and this time it was no hoax. "

http://vx.netlux.org/lib/aeu07.html
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. marts 2002 - 16:38 #8
JA CIH kunne potentielt skade ens BIOS; men med det rigtige udstyr og den rigtige viden eller de rigtie venner ville det kune repareres. Da BIOS egentligt kun er Software er der stadig ingen virus til enPC der kan skade Hardware.

Fra Nanoq's link:
WIN95/CIH.1003

The WIN95/CIH.1003 virus is of notable interest. It was first discovered in Taiwan in June 1998, and appeared here at Edinburgh in October. It infects Windows 95/98 executable files. The payload includes overwriting most of the hard disk. However, more serious is its attempts to overwrite the Flash BIOS chip of the machine. This will result in the infected computer being unable to boot. The Intel 430TX chipset for example is quoted as being vulnerable, though other Pentiums are at risk from this form of attack.
Avatar billede djalex Praktikant
14. april 2002 - 13:42 #9
Skal lige hilse og sige at hvis man ikke er hurtig nok ved en infektion af CIH, så kan den flashe sig ud i bios som i skriver, men den kan også flashe sig ud i video-rammene hvis den ellers gør det i den rigtige rækkefølge... Jeg har set og kureret mange maskiner for virus og har endda oplevet at CIh sletter sig selv ved en format af c:... Så elt fuldendt(hvis man kan kalde den det) er den ikke...

Btw, har jeg hørt om andre vira der har kunnet overtage strømstyring og ¨så futte hw af, men om der er noget om skal jeg ikke kunne dokumentere
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. april 2002 - 13:51 #10
lukketid?