Avatar billede food4u.dk Nybegynder
22. februar 2002 - 10:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg installere???

Hejsa

Jeg skal have en Linux server med Apache, PHP og MySQL (måske noget mail)

Men jeg ved ikke hvad jeg skal installere, jeg har følgende krav:

Den skal kunne køre på en 100MHz, 16MB ram og 125 MB HD
Den skal kunne installeres fra FTP
Jeg skal ikke være totalt-linux nørd for at finde ud af den
Den må MEGET gerne kunne styres via et webinterface

Findes der sådan noget?

Hvis der gør, så smid et link :o)

På forhånd tak

MVH
Christoffer Kjølbæk
Avatar billede victor44 Nybegynder
22. februar 2002 - 11:03 #1
Ja, du kan jo starte med at installere en LINUX ;-)

Du mener jo nok hvilken distribution du skal bruge. Det er stort set under ordnet.

Det du skal se på er at din server kun skal have de nødvendige ting installeret så den
ikke skal tumle med noget som du ikke skal bruge.

Jo der findes et ganske udmærket web interface som kan administrere næsten alle gængse programmer til UNIX.
Der er i hvertfald ikke meget den ikke kan med Apache og MySQL.

www.webmin.com

Din maskine er nok lige i underkanten til det du vil, men det er til at løse med mere ram og en større harddisk. Programmerne kan godt klemmes ned på din HD, men der er meget plads at vifte med ørene på.

Hvis du skal bruge MySQL skal du jo også have plads til data.

De fleste distributioner kan installers via FTP. Jeg vil anbefale SUSE. www.suse.de/en

Men vær lige realistisk og få stoppet en større disk i og noget mere ram.

LuF
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 11:09 #2
Aw... For lidt disk plads... Der er IKKE meget sjov ved linux og kun 125 MB hd.. Der findes dog nogle distroer der kan køre fra en diskette men de er typisk beregnet til firewalls.

Og web interface tager mere plads...

Smid MINDST 1.5GB harddisk i den, så er der næsten frit valg...

Hmm.. Måske den her: http://www.superant.com/smalllinux/
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
22. februar 2002 - 11:09 #3
Hmm, nu gik spørgsmålet på at den SKULLE kunne være på den maskine!
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 11:54 #4
Tja, men med SÅDAN en lille maskine (Ram og HD) skal du ud i nogle af de mere nørdede distros, og de er nok ikke HELT nemme at ha' med at gøre.
Avatar billede kox.it Nybegynder
22. februar 2002 - 13:43 #5
Det lyder til at du er helt ny i linux verdenen, hvis du er holder jeg med chanoa.

Du bliver træt at ikke at kunne ha nogle af utils med som gør linux næmmer at ha med at gøre

Der er jo heller ikke medgt ved en mailserver hvor der ikke er plads til mails ;)

Mvh. Martin
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
22. februar 2002 - 14:14 #6
nope, men det er kun til at lege lidt med, derfor gider jeg ikke købe en ny HD
Avatar billede kox.it Nybegynder
22. februar 2002 - 17:22 #7
Jeg tror det bliver en kort leg=)
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 18:24 #8
Hmm.. Jeg skulle også bare lege med linux, smed en RedHat 5.2 ind (Kom med en alt om data) på en 500 MB disk... Det var hammer desværligt bare at komme gennem installationen, og stadig ha 100 MB fri... (Det KUNNE lade sig gøre)
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 18:29 #9
Meget kort... Hvis du er heldig, kan en RedHat 5.2 klemmes ned til ca. 400 mega med X... Jeg har lavet sådan en install... Men den var ikke særligt interessant, da det IKKE var til at installere NOGET SOMHELST extra. Men 125 MB så beder du IKKE om noget der er nemt at bruge...
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 18:33 #10
HADER experten og deres elendige timeouts! Nå men tror min mening kom igennem ;)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
22. februar 2002 - 23:13 #11
De der pizzaboks ting, de skal bare have 75, kan man ikke få noget lignende til php osv.?
Avatar billede Noone Nybegynder
22. februar 2002 - 23:37 #12
Du kan sagtens smide PHP på sådan en pizzabox ting... Men stadig.. Det er 21 mega source... Og der efter en 5-10 mega til de binaries man laver... Og der er næppe compiler med, da den fylder en del.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
22. februar 2002 - 23:44 #13
hvordan kan man lægge PHP på en pizzaboks?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
24. februar 2002 - 16:56 #14
jeg har ikke rigtig fået noget der kunne bruges, ud over at jeg er blevet rimelig overbevist om at 125 MB ikke er nok

så jeg nupper mine point igen, hvis der er nogle de er utilfredse, så sig endelig til, så må vi finde ud af noget

takker igen